Yrkesgymnasiet korsar Europas gränser – 1 000 elever ska på utlandspraktik

Yrkesgymnasiet tar steget ut i Europa. Nyligen blev Yrkesgymnasiet ackrediterat av Erasmus+, vilket öppnat dörrar för internationella samarbeten och inte minst APL utomlands. Nu står hela Europa öppet för framtidens yrkesproffs.

Yrkesgymnasiets mål är att göra elever så kompetenta och anställningsbara som möjligt. Som ett led i detta arbete har skolan nu fått en riktig fjäder i hatten – nämligen ackreditering av Erasmus+. Vadå för något? Jo, detta möjliggör internationella samarbeten och utlandspraktik på en rad skolor runtom i Europa.

– Utlandspraktik är ett stort plus på elevernas cv. Samtidigt blir de också bättre på sitt yrke och på engelska. Och när man är utomlands växer man lite mer och blir mer redo för vuxenlivet efter studenten, säger Ville Peltomäki, Erasmuskoordinator på Yrkesgymnasiet.

Sedan 2012 har Yrkesgymnasiet jobbat med internationella utbyten, men nu – tack vare ackrediteringen – görs en storsatsning på detta på alla Yrkesgymnasiet-skolor – från Skellefteå i norr till Malmö i söder.

Planen: 1 000 elever på utlandspraktik

2021 blev Yrkesgymnasiet Malmö ackrediterat av Erasmus+, vilket blev det egentliga startskottet för ett mer internationellt Yrkesgymnasiet. Sedan dess har skolan samarbetat med gymnasier i Nederländerna, vilket bland annat har resulterat i tre vändor utlandspraktik för Malmöeleverna och ett besök av nederländarna.

Under våren åkte även elever från ett flertal YG-skolor till Serbien för att delta i en internationell frisörtävling.

Det har alltså hänt en hel del sedan Yrkesgymnasiet tog steget ut i Europa. Och mer ska det bli.

– I augusti kickar det stora utbytet i gång med att 150 elever åker på utlandspraktik, och detsamma gäller våren därpå. Dessutom ska 50 lärare och alla rektorer jobbskugga, säger Tatjana Miletic, verksamhetschef på Yrkesgymnasiet och fortsätter:

– Totalt räknar vi med att under sju års tid få ut cirka 1 000 elever på utlandspraktik och 350 lärare på jobbskuggning.

Redan nu har kontakter knutits i Belgien, Irland och Finland – utöver det befintliga samarbetet i Nederländerna.

Internationell prägel på hela skolan

Förutom själva utlandspraktiken genomsyrar den internationella prägeln hela skolgången. På Yrkesgymnasiet får eleverna jobba både med Erasmus+ och FN:s globala mål, vilket ger en verklighetsnära touch på undervisningen.

– Ettorna inspireras redan från första året till APL utomlands, vilket leder till högre studiemotivation och absolut bidrar till att göra dem mer anställningsbara i framtiden, säger Ville Peltomäki.

Vill du också testa på den internationella arbetsmarknaden på gymnasiet? Ansök till Yrkesgymnasiet här!