Yrkesgymnasiet erbjuder gratis mensskydd på samtliga skolor

Yrkesgymnasiet har 17 skolor i Sverige. Nu börjar samtliga YG-skolor erbjuda gratis mensskydd till sina elever. En förändring som ligger helt rätt i tiden. - Vi vill försöka göra skillnad, säger Tatjana Miletić, verksamhetschef för Yrkesgymnasiet.

Företaget Period Pack har tagit fram en lösning där företag och skolor på ett smidigt sätt kan erbjuda kunder och elever gratis mensskydd. Under 2020 blev några Thoren Business School-skolor de första skolorna i Sverige att nappa på idén (då hakade även Yrkesgymnasiet i Umeå på) och erbjuda gratis mensskydd till sina elever.
- Det är galet att det inte redan är en självklarhet. Detta är något som borde funnits länge. Det är på tiden att det ändras, säger Lova Svensson, vice vd på Period Pack.

Nu hakar hela Yrkesgymnasiet på tåget. YG finns på 17 platser i Sverige och samtliga kommer nu att kunna erbjuda sina elever gratis mensskydd. En förändring som ligger rätt i tiden.

- Vi kände att även vi vill göra skillnad. Det är så klart ett litet extra plus att företaget startats på en av ThorenGruppens skolor men för oss är det allra viktigaste att vi kan erbjuda våra kvinnliga elever detta. Det handlar om främst om tillgänglighet, på det här sättet behöver det inte bli en pinsam grej att gå och fråga om ett mensskydd hos skolsköterskan. Utmaningen blir att försöka hitta något mervärde även för de manliga eleverna vilka är merparten på våra skolor, så en shout out till alla där ute att komma med idéer, säger Tatjana Miletić.

- Det känns jättekul att Yrkesgymnasiet har nappat på nationell nivå. Det är tack vare ThorenGruppen och skolan som gjort att vi är här vi är idag, säger Amanda Mattsson, vd för Period Pack, som bildade företaget tillsammans med kompanjonen Lova som ett UF-företag under gymnasietiden på Thoren Business School i Örebro.

Konceptet fungerar så att det är en behållare som är anpassad för mensskydd. Denna sätts upp på toaletterna så att skolan kan erbjuda gratis mensskydd på toaletten, precis som de erbjuder toalettpapper och tvål i dagsläget.

Yrkesgymnasiet finns i dag i Skellefteå, Umeå, Gävle, Uppsala, Skarpnäck, Solna, Huddinge, Sollentuna, Örebro, Västerås, Linköping, Norrköping, Ale, Munkedal, Borås, Göteborg och Malmö.