Tidigare YG-elev fick drömjobbet på superbilsföretag

Resa världen över för att meka med superbilar och få betalt på kuppen. Låter det som en dröm för bra för att vara sann? Det är vardag för Niklas Järnmark, tidigare elev på Yrkesgymnasiet.

Niklas Järnmark gick Fordons- och transportprogrammet på Yrkesgymnasiet i Skellefteå och tog studenten 2016. I dag har han drömjobbet för många fordonsintresserade: resande servicetekniker på superbilstillverkaren Koenigsegg i Ängelholm, där hans arbetsuppgifter går ut på att resa världen över för att utföra service på några av världens snabbaste bilar. Företaget har haft världsrekord i högsta uppmätta hastighet med en bil, då Koenigseggmodellen Agera RS år 2017 kom upp i hisnande 447 kilometer i timmen.

Men vi tar Niklas historia från början.

Sedan barnsben har Niklas Järnmark varit intresserad av bilar, ett intresse som bara växte under hans år på Yrkesgymnasiet.

– En av de största anledningarna att jag valde Yrkesgymnasiet var att man fick ha praktik redan i årskurs 1 och börja med mekanikerutbildningen direkt. Andra skolor hade ett gemensamt år först innan man började plugga sin inriktning. I nian var jag också rätt skoltrött och hade börjat jobba vid sidan av skolan. Jag jobbade hellre än att gå i skolan, och då var Yrkesgymnasiet bra då man fick ha mycket praktik och göra något man tyckte var intressant, säger Niklas.

Studiebesök gav blodad tand

Under andra året på Yrkesgymnasiet var Niklas och hans klass på studiebesök på Koenigseggs fabrik i Ängelholm och fick en rundtur av anläggningen och företaget. Om Niklas intresse för bilar växte på gymnasiet stärktes hans intresse för Koenigsegg sannerligen på studiebesöket.

Efter några års jobb på golfklubb, flygplats och Mercedes-Benz tog han i slutet av 2020 itu med sitt Koenigsegg-intresse. Niklas sökte och kom in på en halvårslång mekanikerutbildning på Campus Laholm som drivs i samarbete med Koenigsegg, vars mål är att ge de kunskaper som behövs för att bli anställningsbar på Koenigsegg. Därefter gick det fort. Efter drygt en månads studier fick han jobb på Koenigsegg, och han slutförde utbildningen vid sidan av jobbet.

Inledningsvis jobbade Niklas med produktion, men sedan december 2021 arbetar han som resande servicetekniker – en arbetsbeskrivning som inte går av för hackor.

– Vi åker världen runt och servar bilar. Det var hit jag ville sedan start och jag har försökt jobba mig hit, säger Niklas.

Vissa reparationer utförs nämligen enbart av Koenigseggs servicetekniker. Resterande utförs av utbildade återförsäljare, ibland med support av Koenigseggs servicetekniker.

– Det är inte jättemycket på bilarna som är som på andra bilar. Mer eller mindre allt här byggs för hand, allt från små kolfiberbitar till fälgar och huvar. Allt byggs, poleras, lackas och sätts ihop för hand. Att göra ett bra jobb är det viktigaste då det gäller sådana här bilar. Det är bättre att det tar lite tid men att det blir bra än att det går fort, säger Niklas.

Hur känns det då att åka i en Koenigsegg?

– Det är en obeskrivlig känsla, det är inte likt något annat. Det går undan och det bromsar hårt. Det är svårt att beskriva.

Det här är Niklas

Namn: Niklas Järnmark
Ålder: 24
Från: Skellefteå
Bor i: Ängelholm
Intressen: Bilar främst, men även att umgås med vänner, spela och cykla. “Det mesta kretsar kring bilar. Då jag hänger med vänner brukar vi ofta vara i garaget och om jag spelar så är det bilspel. Bilar är alltid involverad på någon nivå.”
Till vem skulle du rekommendera Yrkesgymnasiet? ”Till dem som vill ha mycket praktik och lära sig praktiskt, inte bara teoretiskt. Det finns säkert de som är skoltrötta efter högstadiet, och jag tyckte att det var bra att ha praktik direkt. Att allt bara är teoretiskt kan jag ha svårt för men om man gör saker praktiskt också så lär jag mig bättre.”

Vill du också få bästa möjliga förutsättningar för ditt drömjobb? Ansök till Yrkesgymnasiet!