Så jagar Elias sina drömmar på Yrkesgymnasiet

På Öppet hus på Yrkesgymnasiet Ale hittade Elias Hansen rätt. Snabbspola fram ett år, och Elias tar kliv mot sitt drömyrke varje dag – i skolan och på praktiken.

Elias Hansen – så heter ett av de framtida yrkesproffsen på Yrkesgymnasiet Ale. Elias går i ettan på Bygg- och anläggningsprogrammet, och har just nu APL (arbetsplatsförlagt lärande/praktik) på Göteborgs betongborrning.

På Yrkesgymnasiet får alla elever, oavsett program, ha APL mer än halva utbildningen. Detta innebär goda möjligheter att lära sig sitt yrke på riktigt och knyta kontakter med människor i sin framtida bransch. Elias håller med om att detta är ett bra upplägg.

– Man lär sig mest av att vara ute och jobba. Jag har fått göra allt möjligt på praktiken, det är kul och man får en bra grund inför arbetslivet, säger han.

“Allt möjligt” betyder i Elias fall bland annat att köra grävmaskin – en arbetsuppgift han är väldigt förtjust i. Faktum är att hans drömyrke är antingen grävmaskinist eller ett jobb där han får skruva med maskiner generellt.

Elias gjorde sitt val av skola efter att ha besökt Yrkesgymnasiet på Öppet hus och fått en bra bild av skolan och lärarna – en bild som bara förstärkts under studietiden.

– Man är nära lärarna. De är lyhörda och hjälpte mig att anpassa min APL efter mina intressen, säger han.

Vill du också vara lärling på en arbetsplats mer än halva utbildningen? Ansök till Yrkesgymnasiet här!