Partnerskapet är komplett – nederländska elever skuggade i Malmö

Cirkeln är sluten för första gången av förhoppningsvis flera. För ett år sedan besökte elever från Yrkesgymnasiet Malmö partnerskolan Friesland College i Nederländerna. Nu har besöket gjorts i omvänd riktning. – Jag har redan upplevt mycket som jag vill ta med mig tillbaka till Nederländerna, säger eleven Femke.

I maj i fjol reste tio elever från Yrkesgymnasiet Malmö till Leeuwarden i Nederländerna, där de skuggade elever på Friesland College i två veckor. Nu, knappt ett år senare, kom åtta elever från partnerskolan i Nederländerna till Malmö för att göra det samma.

– Det har varit väldigt intressant och jag gillar verkligen min praktikplats. Det är på en förskola, och i Nederländerna praktiserar jag också på en förskola, så jag kan jämföra dem med varandra. Jag har redan upplevt mycket som jag vill ta med mig tillbaka till Nederländerna, säger Femke.

På Yrkesgymnasiet får eleverna ha arbetsplatsförlagt lärande (APL/praktik) mer än halva gymnasiet, något som nu även de nederländska eleverna får prova på. Detta har lett till en hel del ögonöppnare om likheter och skillnader länderna emellan. Den största enligt Femke är åldern när barn börjar skolan.

– I Nederländerna kan bebisar börja i förskola när de bara är sex veckor gamla, och vi börjar i grundskolan när vi är fyra år, säger hon.

“Vi ser upp till Sverige”

På frågan varför denna grupp nederländare ville komma till Sverige när möjligheten till utlandspraktik uppenbarade sig, finns det ett genomgående tema i svaren: ett intresse av att se hur yrket och vardagen går till i Sverige.

– I fjol hjälpte jag de elever som kom till Nederländerna, så nu ville jag se hur allt fungerar i Sverige, säger eleven Wietse.

– Vi ser upp till Sverige, speciellt när det kommer till barnomsorg, så jag tänkte att detta är en fantastisk möjlighet att få uppleva yrket på en arbetsplats, säger Femke.

Förutom elever har även lärare från Friesland College rest till Malmö för att dra lärdomar.

– Jag lär mig mycket av lärarna här och av utbildningssystemet i Sverige, säger läraren Simone.

Vill du också testa på arbetslivet på riktigt – i Sverige och utomlands – redan på gymnasiet? Ansök till Yrkesgymnasiet här!