Med varm hand: Maria leder eleverna in i branschen

Yrkesgymnasiets handledare på Ica Maxi Allum mixar det bästa av två världar och leder eleverna genom matbutikens spännande universum. – Det är perfekt att få kombinera undervisning och handel, säger Maria Strindeborn.

På Yrkesgymnasiet spenderar eleverna mer än hälften av gymnasietiden med duktiga handledare ute på riktiga arbetsplatser. En sådan handledare är Maria Strindeborn, som tar emot elever från Försäljning- och serviceprogrammet.

Strindeborn har stor erfarenhet inom handel. Hon är delägare i Ica Maxi Allum och arbetar som driftsledare över kolonialavdelningen. Maria brinner för människors utveckling och sitter dessutom på en lärarutbildning.

Därför passar det som handen i handsken att hon under de senaste två åren ansvarat över Yrkesgymnasiets praktikanter i butiken; hon får kombinera passionen för undervisning med kompetensen inom handel.

— Det är jätteroligt att ha praktikanter. Att få följa deras utveckling och visa hur stimulerande det är att jobba i matbutik, säger Maria.

Tydligt upplägg

Eleverna som kommer till butiken får gradvis större kunskap och ansvar.

1. Först har de en introduktion. I den ingår en säkerhetsgenomgång, rundtur, samt information om hur butiken fungerar.

2. Sedan får de följa med på kolonialavdelningen. Under en veckas tid går de igenom hur man plockar, sorterar och bemöter kunder.

3. Slutligen får de mer eget ansvar och arbetar självgående i butiken på olika avdelningar.

– Jag försöker alltid vara närvarande som handledare och visa att det är okej att göra misstag. Man ska ha kul på jobbet! Och det förväntar sig faktiskt inte alla innan de börjar, berättar Maria och delar några bra saker att tänka på inför en APL (praktik):

– Det är viktigt att vara lyhörd, visa intresse och arbetsvilja. Våga ställ frågor, och var inte heller rädd för att ifrågasätta.