Eleverna klippte äldreboendet – ett lyckat besök

Frisöreleverna på Yrkesgymnasiet Göteborg fick tjäna ett bra syfte och samtidigt vässa sina kunskaper då de klippte de äldre på Kaggeleds Vård- och omsorgsboende. – Jag känner mig stolt över eleverna och är taggad inför vårt nästa besök, säger läraren Sandra Skvarc.

Genom samarbete och finurligt tänk går det att få till bra saker – något som lärarna Sandra  Skvarc och Madeleine Forsberg på Yrkesgymnasiet Göteborg vet. Tillsammans ordnade de så att frisöreleverna kunde åka ut och klippa och styla på Kaggeleds boende, vilket uppskattades av både de äldre och eleverna.

– Madeleine har vårdelever på Kaggeleds och vi tyckte att det skulle vara roligt och givande för frisöreleverna att ha lektion där i stället för i skolan, berättar Sandra och fortsätter:

– De fick möjlighet att öva på kundservice och samtidigt utveckla klipptekniker för dam och herr.

Ett uppskattat besök

Personalen uppskattade besöket och välkomnade tillbaka eleverna. I samband med elevernas närvaro ordnade boendet även en spa-dag för de äldre som utöver klippning fick fika och manikyr. Många var glada att få prata med eleverna medan en del bara satt tysta och njöt.

Sandra är nöjd över hur eleverna visade stor förståelse för de äldres situation och löste sina uppgifter utan de resurser som finns i en frisörsalong:

– Jag var en extra stolt lärare då vi lämnade boendet, och jag nu ser jag fram emot nästa besök.

Vill du bli yrkesproffs samtidigt som du får göra meningsfulla saker för andra? Ansök till Yrkesgymnasiet här!