Eleverna bygger stuga åt hemlösa

Raoul Wallenberg Academys kubprogram, där elever runtom i Sverige får fylla kuber med lärdomar om mänskliga rättigheter, är i full gång. Yrkesgymnasiet Gävle har gått steget längre och valt att bygga en övernattningsstuga åt bättre behövande. – Att göra en faktisk inverkan på samhället är ett mervärde i undervisningen, säger läraren Therese Laurila.

Skolan har under flera år arbetat ämnesövergripande under namnet Yrkesgymnasiet på riktigt. Det går ut på att eleverna får kombinera kursmålen mellan olika ämnen. Upplägget kan se ut ungefär så här: på mattelektionen gör eleverna ritningar och beräknar materialåtgång, på yrkeslektionen tillverkar de sedan en produkt utifrån ritningarna och på svensklektionen presenterar de slutligen sin produkt och går igenom arbetsprocessen. På det här sättet får eleverna enklare sätta in kunskaperna i ett sammanhang och använda dem i en verklig kontext, vilket stärker deras inlärning.

När personalen på skolan hörde om Raoul Wallenberg Academys kubprogram tyckte de att det skulle passa perfekt med Yrkesgymnasiets filosofi – att lära genom att göra – och bestämde sig för att anmäla skolan till det. Kubprogrammet består av 30 fysiska kuber, där varje kub representerar en av de 30 artiklarna i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Raoul Wallenberg Academy skickar kuberna till utvalda gymnasieskolor i hela Sverige, och tanken är att eleverna genom metoden ska lära sig om mänskliga rättigheter och gestalta de diskussioner, tankar och idéer som väcks. Eleverna fyller kuberna med innehåll utifrån vad de lärt sig, och programmet avslutas med en utställning där skolorna får ta del av varandras arbete. Utöver att främja lärandet ska kuberna även uppmuntra till att agera i Raoul Wallenbergs anda med mänsklighet och civilkurage.

Yrkesgymnasiet gick steget längre

Yrkesgymnasiet Gävle valde att gå steget längre genom att skapa något som ger en direkt positiv inverkan på samhället. De valde att jobba med artikel 25, som bland annat berör rätten till tillräcklig levnadsstandard, eftersom det gick att koppla till yrkesprogrammen på ett bra sätt. Men i stället för att enbart använda kuben beslutade de att eleverna även skulle göra om en av skolans redskapsbodar till en övernattningsstuga för bättre behövande. Arbetet går i linje med Yrkesgymnasiet på riktigt och slår två flugor i en smäll då flera ämnen och yrkesprogram kopplas in, samtidigt som det bidrar till en bra sak.

– Vi såg hur vi kunde koppla arbetet till samhället och tog kontakt med organisationen RIA – hela människan, som driver ett härbärge här i Gävle. Efter att de förklarat deras behov av ett separat övernattningsrum med värme, vatten och toalett, började vi helt enkelt jobba med det, berättar läraren Therese Laurila.

Då stugan är färdigställd ska den transporteras till RIA:s område. Eleverna på Bygg- och anläggningsprogrammet har tillsammans med sina yrkeslärare påbörjat förvandlingen från redskapsbod till övernattningsrum, och i ett senare skede kommer även skolans övriga program bidra till att förbättra stugan och arbetet utifrån kunskaperna som de utvecklar i sina yrkesämnen. Samtidigt står nu en utställningskub i skolans uppehållsrum. Den fungerar som en monter för visionen med den ”riktiga kuben” (det vill säga övernattningsstugan), och håller projektet levande mellan eleverna och personalen.

– Genom att arbeta ämnesövergripande i ett sådant här projekt får eleverna med sig mycket mer än att bara arbeta i separata ämnen, säger Therese Laurila.

Bygg- och anläggningsprogrammet arbetar med insidan av övernattningsstugan medan de övriga eleverna fyller utställningskuben i skolan med information om FN:s artikel 25.

Sponsorer med i initiativet

Yrkesgymnasiet har även vänt sig till en mängd företag, som visat sig väldigt intresserade av att bidra till arbetet; det mesta materialet skänks av samarbetspartnerna Beijer Byggmaterial, C24 Bygg, K-Rauta, Karl Hedin, VVS Installatören, Happy Homes, Colorama, Färgton och Ahlsell, vilket ger skolan möjlighet att göra ett ännu bättre jobb.

– Det är häftigt för eleverna att se hur engagemang smittar av sig, och hur ett projekt kan få vingar om det görs på ett bra sätt. Att det mynnar ut i en slutprodukt som faktiskt kommer betyda mycket för någon i en utsatt situation ser vi som ett stort mervärde i skolarbetet, avslutar Therese Laurila.

Vill du också driva projekt som leder till en bättre värld samtidigt som du utvecklas till ett yrkesproffs? Ansök till Yrkesgymnasiet här!