Elever klipper på äldreboende – ”Glider som på moln”

Övning i yrket som sätter guldkant på tillvaron. Yrkesgymnasiets återkommande projekt: att klippa boende på äldreboendet i Täby kan inte beskrivas som något annat än en win-win-situation.

Praktiskt lärande och Yrkesgymnasiet går hand i hand. Här är eleverna lärling ute i arbetslivet mer än halva gymnasietiden, där de lär sig sitt yrke genom att utöva det.

Samtidigt strävar skolan efter att vara en positiv kraft i samhället. Yrkesgymnasiets skolor driver olika typer av lokala projekt till förmån för andra. För Hantverksprogrammet på Yrkesgymnasiet Täbys del innebär det att var sjunde vecka besöka det lokala äldreboendet för att klippa och styla de äldre.

Under ett av besöken var tidningen Mitt i på plats för att uppmärksamma det fina initiativet. En av dem som fick njuta av en uppiffning denna dag var Ingrid “Ia” Kvarforth.

– Jag glider som på moln när jag är klar, säger hon till tidningen.

Den tillfälliga frisörsalongen är uppskattad av såväl elever som boende. Clarie Max, aktivitetsansvarig på boendet, säger till Mitt i att det har blivit många fina möten mellan de olika generationerna. Eleven Hanna Longthong håller med:

– Det är kul att vara här för många uppskattar det verkligen. Sen är det bra träning för oss också, säger hon.

Vill du också lära dig ett yrke genom att utöva det på riktigt? Gör en intresseanmälning till Yrkesgymnasiet här!