Elever briljerade i internationell frisörtävling

I mars packade ett trettiotal elever från Yrkesgymnasiets Hantverksprogram väskorna och åkte ned till Belgrad för att besöka en internationell skönhetsmässa. En del av dessa elever packade dessutom ned sax och kam för att mäta sina krafter med frisörelever från runtom i Europa.

33 elever fördelade på 11 Yrkesgymnasiet-skolor: Västerås, Uppsala, Göteborg, Täby, Skellefteå, Umeå, Linköping, Gävle, Huddinge, Skarpnäck och Sollentuna, deltog nyligen i mässan Belgrade Fair – A touch of Paris i serbiska huvudstaden Belgrad. De flesta av eleverna deltog i utbildningssyfte, där de fick gå runt på mässan, inspireras och jämföra sina erfarenheter med den internationella frisörscenen.

Men för 13 elever innehöll resan mer än ett inspirerande besök – nämligen tävling mot elever från ett tiotal europeiska länder, bland annat Bosnien-Hercegovina och Slovenien. Yrkesgymnasiets elever deltog i två olika discipliner: klippsättet Low Cut Fade och håruppsättningen Chignon.

Och hem kom eleverna inte tomhänta.

I tävlingen Low Cut Fade kammade Darius Kass Afrem på Yrkesgymnasiet Sollentuna hem fjärdeplatsen medan Berrak Gava på Yrkesgymnasiet Göteborg knep en niondeplats. I Chignon kom Jaimez Ifrén Harvey på Yrkesgymnasiet Uppsala på fjärdeplats och Didi Bernhardsson på Yrkesgymnasiet Göteborg på sjundeplats.

– Eleverna tyckte så klart att det var väldigt spännande – både själva resan och att få se ett nytt land – men även själva tävlingsmomentet, vilket de aldrig hade gjort förut. Det är väldigt nervöst inför en sådan tävling och vi är grymt stolta att våra elever vågade ställa upp, säger Åsa Hedin, frisörlärare på Yrkesgymnasiet Uppsala.

Vill du också bli frisör? Sök till Yrkesgymnasiet här!