10 snabba med rektor Anna på Yrkesgymnasiet Norrköping

Varför är APL bra? Vad är det bästa pluggtipset? Och vilken lunch på matkortet är godast? Vi ställde 10 snabba frågor till skolans engagerade rektor Anna Thor.
1. Vad är det bästa med Yrkesgymnasiet?

– Det bästa med Yrkesgymnasiet är alla underbara elever och personal. Vi har en gemenskap utöver det vanliga.

2. Vilka program erbjuder ni på skolan?

– Vi erbjuder fyra olika yrkesprogram: Fordons- och transportprogrammet, Bygg- och anläggningsprogrammet, El- och energiprogrammet samt Barn- och fritidsprogrammet.

3. Om du skulle läsa ett av programmen, vilket hade du valt och varför?

– Jag hade valt Barn- och fritidsprogrammet: ett naturligt val då jag älskar att arbeta med barn och ungdomar.

4. Vad är ditt bästa pluggtips?

– Mitt bästa pluggtips är att repetera och plugga tillsammans med en kompis, och att hjälpas åt att förhöra varandra.

5. Vad utmärker personalen på skolan?

– Personalen på skolan är engagerad, du känner att de trivs och brinner för sitt uppdrag.

6. Hur känner du inför att det blir skolans första studentfirande i år?

– Det ska bli fantastiskt att uppleva vår första student, och planeringen är i full gång; fredag den 16 juni klockan 13.00 vinkar vi av våra fina studenter, en dag fylld av glädje och stolthet.

7. Varför tycker du att det är bra med så mycket APL?

– Enligt mig är APL det bästa sättet att lära sig ett yrke på eftersom du får uppleva ditt valda yrke på riktigt. Eleverna hos oss blir snabbt väldigt duktiga och lär sig mer än vad som står i läroböckerna. De blir mer ansvarstagande och får jobb lättare.

8. Av de restauranger som erbjuds på matkortet, vilken är din favorit?

– Jag måste säga Lingonfabriken. Jag vet att eleverna älskar Kycklingkebaben och Subway – men jag väljer helst husmanskost.

9. Hur ofta besöker ni eleverna när de är ute på APL?

– Våra elever är ute två veckor varje månad, och under de två veckorna besöker vi eleverna en gång. Besöken är viktiga för oss, både för att säkerställa elevens kursmål och utveckling men även för att se att de mår bra och trivs.

10. Hur många elever går på skolan?

– I dag är vi 106 elever. Vi är en liten skola med stort hjärta!

Vill du också lära dig ett yrke på riktigt och uppleva den härliga stämningen på skolan? Sök till Yrkesgymnasiet Norrköping här.