Reportage

YG Borås skänkte 15 000 kronor till Kvinnojouren

Byggeleverna på Yrkesgymnasiet i Borås byggde en friggebod till en kund. Nu har skolan skänkt 15 000 kronor, intäkten för arbetskostnaden, till Kvinno- och Tjejjouren i Borås.

Det var i våras som YG i Borås fick i uppdrag att bygga en friggebod till en kund. Eleverna byggde den i YG:s lokal och sedan fraktades friggeboden till kunden.
Skolan valde sedan skänka arbetskostnaden på 15 000 kronor till ett välgörande ändamål, där eleverna fick bestämma var pengarna skulle gå.

– Vi pratade om det på elevrådet och då kom förslaget att vi skulle skänka pengarna till Kvinnojouren, utifrån att utsatta kvinnor och barn drabbats extra hårt under pandemin och nedstängningen av samhället, berättar rektor Emma Rosengren som i veckan överlämnade checken till Kvinnojouren.

– Det känns jättebra att kunna göra det här. Pengarna ska användas till lite guldkant i deras verksamhet, som att till exempel köpa julklappar eller kläder till barn som bor med i skyddade boenden, säger Emma.

Yrkesgymnasiets skolor ska varje år genomföra ett välgörenhetsprojekt som gör gott i staden de verkar i. Och det var ingen tvekan om YG Borås donation till Kvinnojouren var uppskattad.

– Jag blir riktigt rörd, säger jourens ordförande Lena Fredriksson till Borås Tidning.