Yrkesgymnasiet inledde året med att inviga ny skola

Nytt år, ny termin och ny skola. Så började eleverna och personalen på Yrkesgymnasiet Sollentuna sitt 2024. – Det känns som ett nyårsfyrverkeri, säger rektor Jenny Olsson.

Yrkesgymnasiet Sollentuna hade letat efter nya lokaler ett tag – lokaler ännu bättre anpassade för skolans lärlingsverksamhet. Nu har den perfekta byggnaden hittats, renoverats och flyttats in i. Den nya skolan ligger på Djupdalsvägen 19, bara ett stenkast ifrån skolans tidigare adress.

Nya Yrkesgymnasiet Sollentuna består av tre våningar fyllda med nyrenoverade utrymmen utifrån skolans koncept – allt ifrån materialval och färger till inredningsdetaljer. Varje klassrum är moderna och utrustade för att kunna bedriva programanpassad undervisning i toppklass.

– De nya lokalerna är ljusare och rymligare. Ett härligt bibliotek finns i skolans hjärta där även kaffemaskinen finns. Här kan eleverna umgås och samtala. Det finns också ett spelrum dit eleverna kan gå för att tänka på annat än skolarbete för en stund. Vi har en egen sal för idrott med dusch- och omklädningsrum. Verkstäderna inryms i samma byggnad som övrig verksamhet, berättar rektor Jenny Olsson nöjt.

Vad innebär de nya lokalerna för skolan?

– I framtiden, förhoppningsvis en ganska snar sådan, kommer vi att kunna ta in fler elever. Vi kan också fokusera på att modernisera det pedagogiska arbetet utifrån de rumsliga förutsättningarna, säger Jenny.

Vill du tillbringa dina gymnasieår i en nyrenoverad skola där du kan utvecklas till ett yrkesproffs? Ansök till Yrkesgymnasiet här!