YG-elev tävlar om SM-guld och VM-plats

Att Yrkesgymnasiet i Göteborg är en bra plantskola är ingen hemlighet. Här är ännu ett bevis på det – den 22-25 oktober ska Ida Pettersson tävla i gymnasie-SM och vara med i en VM-uttagning i Hotell och reception.

Ida Pettersson skulle ha tävlat i gymnasie-SM i Hotell och reception i fjol. Tävlingen sköts dock upp på grund av pandemin och avgörs nu i stället. Ida tog studenten från YG Göteborg i våras men har kvar sin plats på SM, som avgörs i Grythyttan.

– Det är olika tävlingar. Ett teoriprov, en arbetsintervju, ett praktiskt test där man står i en reception och bemöter gäster samt en presentation på 15 minuter där jag ska sälja in min anläggning för en jury, förklarar Ida.

Dagen före SM ska Ida också vara med i en uttagningstävling till VM i Shanghai 2022, den tävlingen är dock på engelska.

– Det ska bli väldigt spännande och roligt att vara med på både SM och uttagningstävlingen till VM. Jag är mest nervös över presentationen, säger hon.

Ida arbetar i dag som receptionist på Hotell Eggers och Arken Hotel & Art Garden Spa i Göteborg så hon får verkligen bra träning varje dag inför tävlingarna.

Förstapriset på SM är en hotellnatt i Stockholm där det bland annat ingår restaurangbesök och en utbildningsdag – men bara att ha en deltagare med i tävlinge är så klart en härlig fjäder i hatten för Yrkesgymnasiet i Göteborg.

– Bara att hon är med känns fantastiskt roligt. Ida har gjort en otrolig resa, säger Carolina Alexandersson, Hotell- och turismlärare på YG Göteborg.