Undersökning visar: Elever på yrkesprogram mår bättre och får högre lön

Positivare syn på livet, bättre förberedelser för arbetslivet och högre lön. Ungdomar som går eller har gått yrkesprogram på gymnasiet känner sig mer tillfreds med tillvaron och framtiden än elever på högskoleförberedande program. Det visar en färsk analys.

Enligt en analys från Ungdomsbarometern, gjord på uppdrag av WorldSkills Sweden, ställer sig ungdomar som går ett yrkesprogram (till exempel de program som Yrkesgymnasiet erbjuder) lite positivare till livet än sina likar på högskoleförberedande program. Undersökningen visar att elever som gått ett yrkesprogram har lättare att få jobb, tjänar mer, har bättre boendesituation, mindre oro och känner sig bättre rustade för arbetslivet.

Tidningen Näringslivet har pratat med Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden, som tror att en orsak att elever på yrkesprogram känner sig bättre förberedda för framtiden är mixen mellan teori och praktik.

På Yrkesgymnasiet har du som elev arbetsplatsförlagt lärande (praktik) mer än halva utbildningen, vilket ger en grym inblick i arbetslivet. Väl i skolan får du gedigen undervisning – inte sällan med tydliga kopplingar till det verkliga livet. I stället för vanlig matte får en byggelev till exempel läsa byggmatte. Ja, du fattar.

Fem punkter där elever på yrkesprogram överträffar högskoleförberedande program

Positivare syn på livet och mer rika på vänner

Analysen visar att 70 % av unga som gick ett yrkesprogram uppfattar livet som meningsfullt, jämfört med 66 % av dem som gick ett högskoleförberedande program. 67 % av unga som gick yrkesprogram uppfattar också livet som mer rikt på vänner, i jämförelse med 57 % av dem som gick högskoleförberedande program.

Bäst förberedda för arbetslivet

Hela 81 % av yrkesprogramseleverna i studien anser att deras utbildning ger dem goda förberedelser för arbetslivet, jämfört med 65 % av de svarande som går ett högskoleförberedande program.

Cirka 54 000 mer i lön

Medianårsinkomsten efter ett yrkesprogram är 343 269 kronor och efter högskoleförberedande program 288 994 kronor.

Mest etablerade på bostadsmarknaden

35 % av dem som gick yrkesprogram har förstahandskontrakt på sina lägenheter jämfört med 25 % av dem som gick högskoleförberedande program. 25 % av dem som gick yrkesprogram äger villor jämfört med 19 % av dem som gick högskoleförberedande.

Lättare att slappna av

32 % av unga som gick yrkesprogram anser att de har svårt att slappna av och känner ofta oro, jämfört med 43 % av den högskoleförberedande motsvarigheten.

Källor: Ungdomsbarometern, SCB, DinTalang

Låter yrkesprogram som något för dig? Gör en intresseanmälan till Yrkesgymnasiet här!