UF-företag vill hjälpa människor med funktionsvariationer baka

Fem elever på Yrkesgymnasiet Ale testar redan nu på livet som företagare. Deras affärsidé är inte heller vilken som helst – med deras produkt strävar de efter att hjälpa människor med funktionsvariationer upptäcka bakningens magi.

Amalia Dentén, Martin Brogren, Dler Suleiman, Thea Hubinette och Alice Johannesson heter de unga entreprenörerna bakom UF-företaget Mios Bakbok UF. Kvintetten går Barn- och fritidsprogrammet på Yrkesgymnasiet Ale och har precis släppt sin produkt – bakboken Baka med Mio.

Målgruppen är människor med funktionsvariationer och syftet med boken är att uppmuntra alla till bakning. Boken består av pedagogiska, tydliga och enkla recept som ska vara lätta att förstå och följa. För att göra boken så målgruppsanpassad som möjligt har de unga företagarna tagit till flera åtgärder:

– Alla recept är skrivna med ett program som heter SymWriter som används av alla särskolor som ger bildstöd. Sidorna är inte lika tunna som på en vanlig bok eftersom dessa måste tåla mer. Sidorna är också matta i stället för glansiga så att det inte kan störa synen. Recepten är ganska förenklade om man jämför med en vanlig bakbok. Vi har även varningstrianglar när det gäller exempelvis användning av varma moment, eftersom det då kan behövas hjälp eller tillsyn. Själva boken är mer som ett tåligt häfte utan ett hårt skal så att det känns lättare att hålla i, berättar företagarna.

I boken får bagarna följa monstret Mio som återkommande dyker upp och vägleder i bakningen.

Hur kommer det sig att ni gjorde en bakbok?

– För att det inte finns något stort utbud av bakböcker som är anpassade efter personer med funktionsvariationer.

Inspiration till recepten har företagarna hittat på olika hemsidor, och recepten har sedan förenklats och skrivits om för att passa målgruppen. I boken hittas bland annat recept på chokladkakor, chokladklubbor och smoothies.

Nyligen har den fysiska boken släppts på Mios Bakboks hemsida.

Är du intresserad av att gå samma väg som Amalia, Martin, Dler, Thea och Alice? Sök till Yrkesgymnasiet Ale!