Partnerskolan om Yrkesgymnasiet: “Väldigt trevlig skola”

I fjol tillbringade tio elever på Yrkesgymnasiet Malmö två veckor på utbyte i Nederländerna. Detta var startskottet på ett förhoppningsvis långlivat partnerskap. Snart är det dags för ett omvänt utbyte, då nederländska elever ska besöka Malmö. – Det är en jättebra möjlighet för elever att se världen, säger Sanne van der Meer, vårdlärare på partnerskolan Friesland College.

Våren 2021 blev Yrkesgymnasiet Malmö ackrediterad av det europeiska utbytesprogrammet Erasmus+, vilket möjliggör projekt utomlands med andra ackrediterade skolor. Cirka ett år senare ägde det första utbytet rum, då tio elever åkte till Nederländerna för att prova på studier och APL där i två veckor.

Nu närmar sig nästa steg i samarbetet: nämligen att elever från Yrkesgymnasiets partnerskola Friesland College i Nederländerna kommer till Malmö. Fem lärare från partnerskolan besökte nyligen Yrkesgymnasiet för att bana väg för utbytet. Två av dem var Sanne van der Meer, lärare inom socialt arbete och Coby van der Leest, vårdlärare – som är lyriska över samarbetet.

– Detta är väldigt intressant! Då vi är här kan vi se hur utbildning fungerar här och hur lektionerna går till, och så klart jämför vi det med hur vi gör. Det är roligt men också väldigt lärorikt, säger Coby van der Leest.

– Yrkesgymnasiet är en väldigt trevlig och liten skola. Gemenskapen är bra och alla känner alla – även på olika utbildningar, tillägger Sanne van der Meer.

Sanne van der Meer och Coby van der Leest.

Planen är att en grupp nederländska vårdelever ska besöka Yrkesgymnasiet Malmö under två veckor i mars, och följa de svenska eleverna både i skolan och på APL. Därefter är det återigen malmöiternas tur att besöka Nederländerna, förmodligen i maj.

– Det är planen. Sedan vill vi fortsätta med detta samarbete i flera år, så klart. Det är en jättebra möjlighet för elever att se världen, säger Sanne innan Coby fortsätter:

– Ja, de lär sig väldigt mycket av dessa typer av utbyten. Det är väldigt bra för dem!