Läraren berättar

"När en elev lyckas glömmer jag allt slit"

Anna Åkesdotter är lärare på Yrkesgymnasiet i Västerås. Här berättar hon om sitt jobb.

Varför blev du lärare?

– Jag är utbildad förskollärare och på grund av en knäskada hamnade jag på högstadiet som assistent. Fick vikariera som lärare och mentor och älskade det. Utbildade mig till yrkeslärare för barn- och fritidsprogrammet för att få fortsätta undervisa, men även för att få forma och lära upp personal som jag själv skulle jobbat med ute på fältet. Jag får nu vidarebefordra alla mina erfarenheter och min kunskap.

Vad kan eleverna förvänta sig av lärarna?

– Jag kan ju bara svara för mig själv, men av mig kan de förvänta sig  lugn, tydlighet, kunskap, respekt, humor, att saker blir gjorda och massor av omtanke.

Vad förväntar sig lärarna av eleverna?

– Att de ska förstå att det är på skolan för sin egen skull, ingen annans, och att de ska vilja lära sig så mycket som möjligt inför framtiden.

Hur gör du för att motivera eleverna?

– Jag jobbar positivt och höjande, alla har något de är bra på och det behöver vi höja och förstärka. Att hela tiden fokusera på det eleven inte är bra på sänker självkänslan och motivationen. Tror vi på våra elever så kan vi också få dem att tro på sig själva.

Hur känns det att se en elev utvecklas?

– När jag ser en elev utvecklas och lyckas så glömmer jag direkt allt slit, det är värt allt.  Det är ju därför jag jobbar med detta, för att hjälpa våra ungdomar att få en stabil och trygg grund att stå på inför vuxenlivet.