Möt Eden – yrkesproffset som startade eget

Hösten 2017 klev Eden in på Yrkesgymnasiet med en passion för frisörhantverket. I dag lever han sin dröm som yrkesproffs och egenföretagare.

Eden Ricknell Prosper gick Hantverksprogrammet med inriktning frisör, barberare och hår- och makeupstylist på Yrkesgymnasiet Göteborg och tog studenten 2020. När han i dag blickar tillbaka på gymnasietiden gör han det med glädje.

– Jag gillade kombinationen mellan skola och praktik. Det fick en att uppskatta skolan mer, säger Eden.

På Yrkesgymnasiet får nämligen alla elever ha arbetsplatsförlagt lärande (eller praktik som det brukas kallas) mer än halva gymnasietiden. Det ger eleven inblick i arbetslivet, praktiska kunskaper och möjlighet att knyta kontakter.

Efter studenten började Eden direkt arbeta för att få in timmarna till gesällprovet. I dag driver han eget företag och hyr en stol på Fade Center i Göteborg – en salong han jobbat på i cirka ett och ett halvt år.

– Fördelen med att ha eget företag är att jag får lägga upp jobbet själv, säger han.

Att Eden hittat rätt – både yrke och arbetsplats – råder det inga tvivel om: han är en sann entreprenör. Och under året återvände han faktiskt till Yrkesgymnasiet för att föreläsa om just entreprenörskap, vilket var ett mycket uppskattat besök för de nuvarande treorna.

Sist men inte minst: hur blir man en bra barberare?

– Träna mycket hemma, kolla YouTube och öva!

Vill du också bli yrkesproffs? Gör en intresseanmälan till Yrkesgymnasiet här!