Byggelever deltog i innovativ kurs som gör världen grönare

Byggeleverna på Yrkesgymnasiet Borås har nu ytterligare ett försprång ut på arbetsmarknaden. Detta efter att ha lärt sig Cool Roofing – en innovativ teknik som gör världen till en lite miljövänligare plats.

Under hösten deltog eleverna på Bygg- och anläggningsprogrammet på Yrkesgymnasiet Borås i en kurs som ska hjälpa till att göra världen lite miljövänligare. Det handlar om måleritekniken Cool Roofing: en teknik som går ut på att belägga tak med vit färg som reflekterar solljus tillbaka ut i rymden, i stället för att attrahera värme som svart färg gör. Detta minskar växthuseffekten och sänker energikostnaderna för fastighetsägarna.

Tekniken är vanlig bland annat i Frankrike och USA, och har på senare tid spridit sig även till Sverige.

Föreningen Sätt färg på Göteborg stod bakom kursen som var den första i sitt slag i Sverige, och utbildningen gavs av representanter på företaget Thermo-Logic. Kursen bestod dels av föreläsningar, dels av praktiska moment där eleverna fick lära sig utföra teknikens olika delmoment.

Yrkesgymnasiet är skolan som utvecklar morgondagens yrkesproffs, och skolan strävar alltid efter att erbjuda eleverna de kunskaper som arbetsmarknaden efterfrågar. I dag får 9 av 10 elever jobb direkt efter gymnasiet, men frågan är om siffran kan överträffas bland eleverna som nu har denna innovativ målariteknik i sin verktygslåda?