Lista: Programmen med störst chans till jobb efter studenten

Har du någonsin funderat på vilket gymnasieprogram som med högst sannolikhet leder till jobb direkt efter gymnasiet? Nu behöver du inte spekulera längre – spana in listan över programmen med störst chans till anställning, samt medianlönen för dessa. Givetvis kan du läsa samtliga program som ligger i topp på Yrkesgymnasiet.

Statistiken är hämtad från Ekonomifaktas Gymnasiepejl och skildrar gymnasieprogrammen samt deras etableringsgrad, alltså hur stor del av studenterna på respektive program som fått jobb ett år och tre år efter studenten.

Gällande etableringsgraden ett år efter studenten ligger Fordons- och transportprogrammet i topp, följt av VVS- och fastighetsprogrammet, Bygg- och anläggningsprogrammet, Vård- och omsorgsprogrammet samt Industritekniska programmet.

Fordons- och transportprogrammet toppar även listan över etableringsgraden tre år efter studenten. VVS- och fastighetsprogrammet, Bygg- och anläggningsprogrammet, El- och energiprogrammet samt Industritekniska programmet är de övriga programmen i topp fem.

I tabellerna nedan kan du kolla in hur stor del av eleverna som gått det program du är intresserad av som fått jobb ett år respektive tre år efter studenten. Medianinkomsten för respektive program går även att utläsa.

Etableringsgrad samt medianlön för respektive gymnasieprogram i Sverige ett år efter studenten.
Etableringsgrad samt medianlön för respektive gymnasieprogram i Sverige tre år efter studenten.

Bara för att ett visst program ligger lågt ned på dessa listor betyder det inte att framtidsutsikten på utbildningen är dömd. En lägre etableringsgraden på vissa program kan exempelvis förklaras med att många studerar vidare på högskola efter utbildningen.

Det som dock är tydligt är att om du vill ha ett jobb snabbt efter gymnasiet ska du välja ett yrkesförberedande program. På Yrkesgymnasiet kan du läsa alla program som ligger högt upp på listorna. På samtliga program förbereds du för arbetslivet, bland annat genom det stora fokuset på praktiskt lärande. Oavsett vilket program du väljer får du vara på en arbetsplats mer än halva gymnasietiden genom APL (arbetsplatsförlagt lärande), något som ger dig ett försprång ut på arbetsmarknaden. Faktum är att hela 9 av 10 elever får jobb direkt efter Yrkesgymnasiet.

Vill du gå ett yrkesförberedande program som med stor sannolikhet leder till jobb? Ansök till Yrkesgymnasiet här!