Elever berättar

Ledare av tidigare elev: ”Jag gjorde helt rätt val”

Hej! Mitt namn är Signe Bornerberg och jag är en tidigare elev på Yrkesgymnasiet.

Min gymnasietid inledde jag på Frisörprogrammet, men jag kände ganska fort att det inte var för mig. Jag fick i stället upp ögonen för Barn- och fritidsprogrammet och sökte in till flera skolor. Efter ett besök på Yrkesgymnasiet behövde jag inte söka längre – jag hade hittat rätt. Skolan var liten och det kändes helt enkelt som en bra plats att tillbringa kommande tre år.

Med facit i hand gjorde jag helt rätt val.

Mina studier på Yrkesgymnasiet har gett mig goda förutsättningar för framtiden och jag har blivit väl förberedd för arbetslivet.

Min dröm är att bli barnpsykolog och mina år på Yrkesgymnasiet har verkligen lett mig framåt på den vägen. Tillsammans med min klass och vår underbara yrkeslärare har jag fått utforska världen från ett barns perspektiv. Vi har bland annat besökt olika lekplatser och förskolor för att lära oss mer om hur barn tänker samt vad man kan göra för att förbättra deras förutsättningar och göra världen bättre för dem.

Mina tre år på Yrkesgymnasiet har betytt SÅ mycket för mig och möjligheten att ha APL mer än halva gymnasiet har varit otroligt givande. Jag har dyslexi, så stundtals har det varit kämpigt med skolarbetet, men jag har alltid haft ett fantastiskt stöd från mina lärare som har hjälpt mig otroligt mycket. Mina svårigheter har samtidigt gjort att jag har uppskattat att lära mig om branschen genom APL lite extra.

Jag är oerhört nöjd med att ha gått på Yrkesgymnasiet och kan verkligen rekommendera skolan till alla som vill lära sig ett yrke på riktigt. Nu är det din tur att lära dig för livet. Lycka till!

Signe Bornerberg
Tidigare elev på Yrkesgymnasiet