Kvalitetsstämpel för Yrkesgymnasiet Malmö

Yrkesgymnasiet i Malmö har fått en viktig kvalitetsstämpel av sitt bygg- och anläggningsprogram. Utbildningen är nu certifierad av byggbranschens yrkesnämnd, BYN.

Det är hårt jobb från YG Malmös sida som ligger bakom BYN-certifieringen.

– Vi har haft programråd med olika aktörer och kvalitetssäkrat att alla elever har bra APL-platser. Sedan har vi lärare som träffar och besöker eleverna mycket ute på APL-platserna, berättar rektor Nadja Metovski.

Det lokala programrådet har nu rekommenderat YG Malmö till BYN, vilken har givit skolan en branschrekommendation. För YG är detta en kvalitetsstämpel som indikerar att skolan bedriver en högklassig och professionell utbildning i enlighet med branschens alla riktlinjer.

– Detta känns jättebra. Vi jobbar för att våra elever ska bli 100 procent anställningsbara och på byggprogrammet är det så. Alla elever som går i trean nu har redan klart med jobb efter examen, säger Nadja Metovski.