Elever berättar

Jelena om APL: “Det är förberedande för senare i livet”

En passion för handel samt kombinationen mellan arbetsplatsförlagt lärande och studier fick Jelena Velickovic att falla för Yrkesgymnasiet. Nu frodas hon med upplägget där hon får det bästa av två världar.

Längst in i Jack & Jones-butiken i gallerian I-huset i Linköping står Jelena Velickovic och viker jeans och gör bordet som är fyllt med byxor tilltalande för kunder – en av arbetsuppgifterna på hennes APL (arbetsplatsförlagt lärande).

– Mestadels är det att vika kläder, fylla på och hjälpa kunder. Eftersom jeans är vårt fokus och det vi säljer mest av är det mest det man får hjälpa till med – att hitta rätt storlekar och se om de passar bra, säger Jelena Velickovic som går årskurs 2 på Försäljnings- och serviceprogrammet på Yrkesgymnasiet i Linköping.

Jelena har haft APL på Jack & Jones i drygt fyra månader och stortrivs i affären. Eftersom hon läser ett högskoleförberedande program har hon ett rullande schema bestående av två veckor på APL och två veckor i skolan – ett upplägg hon anser fungerar klockrent:

– Det är ganska skönt att få komma iväg från skolan ett tag och sedan komma tillbaka, träffa sina vänner och sitta i skolbänken. Men sedan är det skönt att komma ut hit igen, träffa kunder och slippa sitta och skriva. Sedan blir man kompis med dem som jobbar här också, så man träffar ju vänner här också. Jag gillar båda, säger Jelena som dragit en hel del lärdomar under sin APL:

– Jag har lärt mig det här med kundmöten, att bemöta folk och vad man ska ställa för frågor för att hjälpa dem på det bästa och mest effektiva sättet. Som person utvecklar man det här sociala – att man vågar prata, ta för sig, ställa frågor och inte känna sig jobbig.

Under hennes tvååriga Yrkesgymnasiet-karriär har Jelena även haft APL på Ica Maxi och Lager 157.

Kombinationen APL och skola lockade

Det var mixen mellan APL och studier i skolan som gjorde att Jelena drogs till Yrkesgymnasiet i gymnasievalet.

– Här får jag både gå i skolan och ha praktik. Det är förberedande för senare i livet. När jag började sommarjobba förra sommaren var jag beredd på hur det var, och det är skönt att man har lite erfarenhet när man kommer ut, säger hon.

Skulle du rekommendera Yrkesgymnasiet till andra?

– Om man gillar att ha praktik och inte vill sitta i en skolbänk hela dagarna tycker jag att man ska välja Yrkesgymnasiet, absolut!

Det här är Jelena

Namn: Jelena Velickovic

Ålder: 17

Gör: Studerar årskurs 2 på Försäljnings- och serviceprogrammet på Yrkesgymnasiet Linköping, har APL på Jack & Jones och jobbar på Kolmården vid sidan av studierna

Intressen: Umgås med vänner och familj

APL eller skola: Båda

Planer efter gymnasiet: Studera vidare till något inom handel och jobba vid sidan av studierna

Vill du också förbereda dig för livet efter gymnasiet? Ansök till Yrkesgymnasiet här!