Ida är bäst i Sverige på hotell och turism

Ida Pettersson som gått på Yrkesgymnasiet i Göteborg är officiellt Sveriges bästa elev på hotell och turism. Denna titel kan hon stoltsera med efter att ha vunnit gymnasie-SM.

I slutet av oktober ägde äntligen gymnasie-SM 2021 rum, efter att ha blivit uppskjutet på grund av coronapandemin. En av deltagarna var Ida Pettersson, 19, som gått hotell- och turismprogrammet på Yrkesgymnasiet Göteborg. Ida tog studenten sommaren 2021, men fick vara med och tävla till följd av uppskjutningen av tävlingen som egentligen skulle ha hållits i april tidigare under året. Och bra gick det, minsann.

Man får lov att kalla dig Sveriges bästa hotellelev! Grattis, hur känns det?

– Haha, ja, det känns väldigt stort. Det känns bra, det är jättekul, säger Ida Pettersson.

Men hur hamnade Ida här? Vi tar det från början. För att ta sig till gymnasie-SM fick elever på hotell- och turismprogram i hela landet göra en ansökan, vilken gick ut på att hitta på en egen anläggning och försöka sälja in denna och locka företag att hålla en konferens just på deras anläggning. Idas anläggning och pitch gick hem hos juryn, varpå hon fick ta sig till Grythyttan där de svenska mästerskapen gick av stapeln.

Under gymnasie-SM fortsatte finalisterna “jobba” för sina respektive anläggningar. Finaltävlingen var indelad i olika moment; rollspel, teoriprov, arbetsintervju, presentation och olika problemlösningar.

Vilket moment var svårast?

– Jag tyckte att de teoretiska proven var svårast. Det var mycket att tänka på, hur man ska göra i olika situationer. Rollspelen var svåra också, de grillade en hårt. Det var tuffa gäster och jobbiga klagomål, säger Ida och skrattar.

Rollspelen gick ut på att de tävlande skulle jobba i en hotellreception och bemöta gäster – som spelades av tävlingsledarna – med diverse frågor, ärenden och bekymmer.

Vilket moment gick bäst?

– Rollspelen gick ganska bra ändå, de var utmanande men kul. Och problemlösningarna gick bra. Det var de praktiska proven som gick bäst. Jag föredrar praktik, jag är mycket mer praktisk än teoretisk, så jag tyckte att det var roligare och lättare, berättar Ida.

Uppenbarligen gick såväl den teoretiska som praktiska delen av tävlingen bra för henne, för när vinnaren utsågs var det Ida Petterssons namn som ropades upp. Noterbart är även att Ida var den enda finalisten som tävlade ensam, de övriga tävlade i lag om två personer. Detta eftersom Idas tävlingspartner inte hade möjlighet att delta i finaltävlingen.

Förstapriset är en hotellövernattning i Stockholm med en massa spännande aktiviteter inom hotell- och turismbranschen.

Väl förberedd tack vare Yrkesgymnasiet

Ida berättar att utbildningen och lärarna på Yrkesgymnasiet förberedde henne väl för tävlingen. Hon och hennes lärare Carolina Alexandersson träffades flera gånger på helger och kvällar för att nöta in eventuella frågor och problem som kunde komma i SM.

– Vi övade mycket på olika situationer som kunde komma i tävlingarna, frågor som kunde ställas och sådant. Sedan lärde vi oss också mycket ute på praktikplatserna. Man hade med sig mycket från praktiken, och det har varit den största hjälpen i denna tävling tror jag, säger Ida.

Det var faktiskt just mängden praktik som var den främsta anledningen att Ida valde att studera på Yrkesgymnasiet när gymnasievalet var aktuellt för henne för några år sedan.

– Jag lär mig mer genom att göra saker än att läsa om dem, säger hon.

Vad är det bästa med Yrkesgymnasiet?

– Det är praktiken! Det är så mycket praktik och det är verkligen bra. Man lär sig mycket på praktiken och det är mycket tack vare det man får jobb. Jag har haft jobb sedan ettan. Man får bra med arbetserfarenheter och det är väldigt kul.

För närvarande jobbar Ida som receptionist på två syskonhotell i Göteborg: Hotell Eggers och Arken Hotel & Art Garden Spa. Hon hade APL (arbetsplatsförlagt lärande) på Hotell Eggers under gymnasietiden, och fick därefter jobb på hotellet. När Arken Hotel & Art Garden Spa behövde arbetskraft rekommenderade Idas arbetsgivare henne och hon fick jobb även där.

Till vem skulle du rekommendera Yrkesgymnasiet?

– Främst skulle jag rekommendera Yrkesgymnasiet till dem som är lite mer praktiska av sig, och som inte gillar att läsa på samma sätt utan lära sig genom att göra saker, säger hon och fortsätter:

– Men jag skulle rekommendera Yrkesgymnasiet i stort sett till alla, det är en väldigt bra utbildning. Jag tror att man lär sig bäst genom att läsa men även utföra saker i handling på plats.

Vad saknar du från tiden på Yrkesgymnasiet?

– Alla människor; alla härliga lärare och goa elever, säger Ida på bred göteborgska.

Ida Pettersson och läraren Carolina Alexandersson firar SM-guld!

“Kan inte vara stoltare än jag är just nu”

Idas lärare på hotell- och turismprogrammet, Carolina Alexandersson, som var med till Grythyttan på gymnasie-SM och fungerade som coach, är stolt som en tupp över Idas prestation.

– Det känns fantastiskt, som ett riktigt ”nyp mig i armen”-moment. Det är något extra att få se sina elever lyckas – och dessutom i arbetslivet. Att Ida fick en guldmedalj är en dröm som går i uppfyllelse. Att vi har sått ett frö för våra elever som sedan växer och blir yrkesstjärnor, det kan inte bli bättre än så här. Jag kan inte vara stoltare än jag är just nu, säger hon.

Trodde du att SM skulle gå så bra som det gick?

– Jag hade höga förväntningar på SM, eftersom jag känner min elev och elevens förmåga. Jag har följt Ida i tre år och sett henne utvecklas till det yrkesproffs hon är idag. Inte för att skryta men en liten röst sa att detta kan Ida ta hem. Men hur det än hade blivit så är vi otroligt stolta att Ida tog sig vidare till SM.

Det här är Ida

Namn: Ida Pettersson

Bor: Göteborg

Ålder: 19