Elever berättar

Fyra snabba med två framtida yrkesproffs

Albin Svensson och Melvin Lindström är två framtida hjältar i arbetslivet. Duon började VVS- och fastighetsprogrammet på Yrkesgymnasiet Malmö i höstas och ger nu sina bästa tips på hur man kommer in i gruppen på APL (praktik) och vad som är det bästa med skolan.

4 snabba med Albin

Varför valde du VVS- och fastighetsprogrammet?

– Det är nog mycket för att min pappa jobbar med det. Men jag tycker programmet är roligt – framförallt montering.

Vad tycker du om Yrkesgymnasiet?

– Det är en bra skola – maten är bra och så gillar jag att hälften av skoltiden är på praktik.

Hur kommer man in i gänget på praktiken?

– Visa intresse och hjälp till så mycket som möjligt.

Vad vill du göra efter studenten?

– Jag och mina vänner har pratat om att starta eget företag inom VVS.

4 snabba med Melvin

Vad tycker du om Yrkesgymnasiet Malmö?

– Skolan är väldigt fin och alla är trevliga.

Vad är det roligaste med VVS- och fastighetsprogrammet?

– Montering är så klart roligast, men även att öva saker: bocka rör och göra gruppövningar.

Hur kommer man in i gruppen på praktiken?

– Det är bara att dra lite skämt – de flesta brukar skratta åt skämt. Var öppen och glad och dra många skämt.

Vad vill du göra efter studenten?

– Efter studenten vill jag och min kompis starta företag, renovera en massa lägenheter och sälja dem.