Reportage

Elev på Yrkesgymnasiet tog SM-guld i draghundstävling

I början av oktober gick svenska mästerskapen i draghundsporten barmarksdrag av stapeln i Kristinehamn. Med i tävlingarna, och hon som fick ställa sig högst upp på prispallen, var Signe Bornerberg som går årskurs tre på barn- och fritidsprogrammet på Yrkesgymnasiet i Umeå. Hon kammade nämligen hem guldmedaljen i draghundstävlingen kickbike.

Signe Bornerberg är en person med drag i. Förutom studier på barn- och fritidsprogrammet på Yrkesgymnasiet i Umeå tävlar hon i draghundsport på elitnivå. Sporten går ut på att hundförare och hund så snabbt som möjligt ska ta sig mellan två punkter. Det finns olika stilar inom sporten; bland annat att föraren skidar, cyklar eller springer efter hunden.

Draghundstävlingar ordnas både sommar och vinter, och Signe Bornerberg deltar året runt – i flera olika stilar. Nyligen vann hon guld i juniorklassen i kickbike på SM i barmarksdrag i Kristinehamn.

– Det känns väldigt roligt, det var väldigt kul. Jag tävlade med min yngsta hund och det var roligt att han ville gå så bra, för vi hade bara tränat tre gånger. Det var en chansning att tävla med honom, säger Signe.

Hennes intresse för sporten har Signe fått av sin familj. Hennes pappa har tidigare tävlat, och hennes mamma tävlar fortfarande i draghundsport. Dessutom har familjen fyra hundar varav tre också tävlar.

Rutinerad utövare

Trots hennes ringa ålder är Signe Bornerberg ingen nykomling på draghundsscenen. Under hennes fyra år inom sporten har hon redan hunnit kamma hem flera fina utmärkelser, innan guldmedaljen i årets svenska mästerskap. Eller vad sägs om SM-guld i canicross (när man springer bakom hunden), SM-silver i kickbike, guld i Sverigecupen samt bronsmedaljer i stafett och nordisk stil (när man åker skidor bakom hunden)?

Att Signe skulle vinna årets SM i kickbike var dock ingen självklarhet. De senaste åren har hon haft problem med sina vader, och under årets svenska mästerskap var hon tvungen att avbryta ett av loppen som hon deltog i.

– Jag hade egentligen inte trott att vi skulle komma på en så bra plats, jag hade ont i mina vader och kunde inte ta i så mycket som jag ville. Jag tävlade dagen innan också, då sprang jag bakom hunden, men jag kunde inte fullfölja den tävlingen. Sedan körde jag kickbike med min yngsta hund och det kändes bra. Det var mest bara för att testa om det gick och för att få tillbaka känslan att det är kul att tävla, berättar Signe Bornerberg.

Livspusslet inget problem

Träning, tävlingar på elitnivå, praktik och studier får Signe ihop utan problem, menar hon. Hon stortrivs på Yrkesgymnasiet och får det stöd hon behöver för att lyckas med såväl studier som träning.

– Jag tycker att jag får ihop det bra. Jag hinner alltid träna hunden efter skolan, och det blir inget hinder för skolarbetet eller tvärtom. Jag tycker att det är en jättebra skola, och lärarna är bra på att hjälpa till när man behöver det. Jag har nog aldrig fått så mycket hjälp tidigare, säger hon och fortsätter:

– Extra roligt är att min barn- och fritidslärare har en hund som jag brukar låna på Vindelälvsdraget. Jag har också försökt få honom att tävla i vårt lag. Han är väldigt bra som lärare, väldigt snäll – nästan för snäll ibland, säger Signe skrattandes, vilket belyser den familjära känslan på skolan.

DET HÄR ÄR SIGNE

NAMN: SIGNE BORNERBERG