Elever berättar

”Det är skönt med ombytet och variationen”

Hur är det att jobba med mode och handel? Claudia Rouhiainen på Yrkesgymnasiet Malmö får testa på sitt framtida yrke redan på gymnasiet under arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Vi har tidigare hälsat på Claudia Rouhiainen på hennes APL-plats på ONLY Emporia. Då berättade hon om sitt stora modeintresse och varför hon valde handels- och administrationsprogrammet. Sedan dess har hon fortsatt lära sig om butikssäljaryrket och trivs bättre än någonsin.

– Jag vill fortsätta vara kvar här, det finns mycket kvar att lära sig. Sedan vill jag testa på nya saker, så efter jul byter jag kanske till något annat, säger Claudia. Hon berättar vidare att hon har vuxit mycket som person under APL-tiden.

– Jag får göra allt möjligt här! Vi skyltar om, gör om i butiken, viker kläder, tar fram nytt, storlekssorterar, städar. Jag gör nästan allt som alla andra gör, förutom att stå i kassan, säger hon.

Det finns många fördelar med att vara två veckor inne skolan följt av två veckor på praktik, menar Claudia.

"Jag tycker att det är jättekul, för när man väl är i skolan så tar man skolan på allvar, och när man är på praktiken så tar man den på allvar. Jag tycker att det är skönt med ombytet och variationen"

Hur är du som medarbetare?
– Jag tycker att jag är trevlig, pratglad och har lätt för att öppna upp mig. Jag tycker att det är viktigt att komma överens med andra på sin arbetsplats.

Vad är roligast?
– Att vara med mina kollegor! Jag kommer jättebra överens med dem, och sen tycker jag ju om att kolla på alla kläder, säger Claudia och skrattar.

Vem borde välja handels- och administrationsprogrammet?
– Någon som är social och som vill komma ut och träffa mycket människor!

Låter det som dig? Då borde du söka till Yrkesgymnasiet under omvalet! Skicka en intresseanmälan så berättar vi mer om skolan.