Därför är fordonsbranschen ett smart karriärval

En utbildning inom fordonsbranschen är lika med goda jobbmöjligheter och roliga arbetsdagar. Behöver vi säga mer? Knappast, men vi gör det ändå. Eller rättare sagt, vi låter Johan Wiktorsson – lärare på Fordons- och transportprogrammet – berätta varför fordonsbranschen är att satsa på.

Johan Wiktorsson är lärare på Fordons- och transportprogrammet på Yrkesgymnasiet Munkedal. Han har haft tjänsten sedan 2019 och stortrivs med uppgiften att utbilda framtidens yrkesproffs.

– Jag trivs otroligt bra på Yrkesgymnasiet. Det är så kul med alla elever och att få vara delaktig på elevernas APL-platser, säger han.

På Yrkesgymnasiet Munkedal kan elever på Fordons- och transportprogrammet välja mellan att inrikta sig mot att bli fordonstekniker eller yrkeschaufför. Johan är expert på och arbetar med den förstnämnda inriktningen. Han har många argument för varför det är smart att satsa på en karriär inom fordonsbranschen, men den kanske främsta är tydlig och stavas så här: stora jobbmöjligheter.

– Det behövs en otrolig kunskap i branschen. Det saknas 6 000-8 000 bilmekaniker och 6 000 lastbilschaufförer, säger Johan.

Du som är nyfiken på Fordons- och transportprogrammet bör ha ett stort intresse för allt som rullar, gilla att lära dig nya saker och arbeta med händerna. Då har du en ljus framtid att se fram emot.

– Det är otroligt mycket som händer på marknaden. Det gäller att vara kunnig och uppdaterad, säger Johan.

Vill du ge dig in i fordonsbranschen? Ansök här!