Läraren berättar

Blev lärare som 63-åring: "Kan jag så kan de"

Håkan Nilsson är lärare på Yrkesgymnasiet i Gävle. Han hade jobbat som målare i 30 år när han bestämde sig för att bli lärare.

Varför blev du lärare?

– Jag har varit målare i 30 år – och haft elever från olika skolor med mig när jag målat. Där föddes tanken på att bli lärare. Det är intressant att ha varit med i alla led, både som yrkesman som målare och som yrkeslärare – att få lära ut det man lärt sig under alla år.

Vad är bäst med att vara lärare?

– Det bästa är att eleverna har över 50 procent APL, vilket gör att det blir på riktigt på en gång. Men även att  arbetslaget vi har på skolan arbetar tätt med varandra. Det är en liten personalomsättning och det är ett kvitto på att trivseln är hög på skolan.

Vad kan eleverna förvänta sig av er lärare?

– Eleverna kan förvänta sig att vi arbetar mot samma mål och att vi alltid har eleverna i centrum. Vi ska hjälpa dem att bli anställningsbara efter sin yrkesexamen och att de ska ha godkända betyg. Om eleverna är nyfikna samt intresserade  kommer det att gå bra för dem under sin skoltid. Jag gör studiebesök med eleverna samt bjuder in äldre elever till skolan som får berätta om sin tid i skolan – och att de efter sin examen fick en anställning. När äldre elever berättar för de nya eleverna blir det mer på riktigt.

Hur känns det att se en elev utvecklas?

– Att se en elev utvecklas från en orolig elev i ettan till en elev med stort självförtroende och en anställning efter sin examen, det är en belöning och en lycka för mig som lärare. Jag brukar berätta för de nya eleverna att jag som 63-åring nyss tagit yrkeslärarexamen. Kan jag så kan de!