Benjamin klar för final i måleri-SM

Han klarade tre svåra moment i kvaltävlingen på ett utmärkt sätt. Nu är Benjamin Samuelsson på Yrkesgymnasiet i Linköping klar för final i måleri-SM. - Det här är lite utanför det vanliga och min förhoppning är bara att göra mitt bästa i finalen, säger Benjamin.

Benjamin går sista året på YG Linköping och han har redan klart med en anställning efter studenten på sin praktikplats, Linköpings Måleribolag. Men att han valde att utbilda sig till målare var lite av en slump.
- I början skulle jag välja bygg men ärligt talat tog jag måleri för att jag tyckte att det var lite lättare. Jag gillar utbildningen, man träffar massor av olika arbetskamrater och människor och får hålla på med lite problemlösning i ett praktiskt arbete, säger han.

Nyligen deltog han i kvalet till måleri-SM som anordnades i Lund. Kvaltävlingen hade tre moment och höll på från 8.45 på morgonen till 15.00 på eftermiddagen.
- Vi fick tapetsera ett hörn där det skulle vara 40 centimeter ut på ena sidan och 100 på andra. Man fick tänka lite för att få ihop det. Sedan skulle vi måla pride-flaggan på väggen i en uppritad rektangel och sedan skulle vi blanda en kulör med kulörpasta och försöka matcha det med en befintlig kulör. Efter det skulle vi måla ett fönsterfoder med den färgen, berättar Benjamin som lyckades så bra att han var en av nio stycken som knep en guldfärgad finalbiljett.

Finalen avgörs över tre dagar, 10-12 maj i Växjö. Benjamin ska nu vässa sina kunskaper genom att specialträna varje fredag fram till finalen, som också har tre moment med lite mer avancerad målning, tapetsering och ett hastighetsmoment.
- Man har tre dagar på sig och får själv lägga upp hur man ska göra för att hinna med det. Det är svåra moment i finalen och jag har inte gjort så mycket finlir men det är kul! Det är lite utanför det vanliga och inte så mycket man gör ute på en arbetsplats, säger Benjamin.

Återstår att se hur det går i finalen för Benjamin – men redan nu har han stått för en stor bedrift som kvalificerat sig dit.