Barn- och fritidsprogrammet hjälper Hussein mot polisdrömmen

Hussein Abdi Ali drömmer om att bli polis. Att gå barn- och fritidsprogrammet är ett första steg på vägen mot drömyrket.

Hussein går första året på barn- och fritidsprogrammet på Yrkesgymnasiet i Borås. Inför gymnasievalet hade han hört att Yrkesgymnasiet är en bra skola och lockades av möjligheten att tillbringa mer än halva sin skoltid ute på praktik (APL). I dag gör han sin APL på Ekarängsskolan hos en förskoleklass.

– Jag trivs otroligt bra! Jag har alltid gillat barn och utbildningen ger en bra grund inför framtiden, säger han.

Utöver att umgås med barnen på förskolan, får Hussein sätta sig in i en lärares verklighet och ansvara för delar av lektionerna. Den stora drömmen är dock att arbeta som polis. Att gå barn- och fritid är ett bra första steg på vägen mot den drömmen.

– Jag får chansen att utvecklas socialt genom att lära mig att bemöta såväl vuxna som barn. Dessutom lär jag mig mycket om pedagogik, vilket är bra att kunna som polis, säger Hussein.

Hussein drivs av tanken på att kunna vara med och bidra till att göra Sverige tryggare och tror på vikten av olika perspektiv inom poliskåren:

– Jag kommer från Somalia och tycker att det är viktigt att det finns en mix av etniciteter inom poliskåren. Jag vill kunna bidra till att skydda Sverige, säger han.