APL-handledaren om samarbetet med YG: “Så perfekt det kan bli”

Sundbergs Smide har tagit in lärlingselever från Yrkesgymnasiet Gävle i närmare tio år. Samarbetet har fungerat så bra att företaget nu reserverar lärlingsplatser enbart för Yrkesgymnasiets elever. – De får det teoretiska i skolan och här lär de sig det praktiska. Det är win-win, säger Jimmy Wendin, arbetschef på Sundbergs Smide.

Sundbergs Smide är ett svets- och byggsmidesföretag som tillverkar och monterar olika typer av stålkonstruktioner. Yrkesgymnasiet och Sundbergs Smide delar en lång historia – samarbetet sträcker sig tillbaka nästan tio år. Numera har Sundbergs Smide alltid två elever (just nu till och med tre), som gör sin APL där – ett koncept som är perfekt om du frågar Jimmy Wendin, arbetschef tillika handledare för lärlingar.

– Grunden i svetsandet kan man lära sig på skolan, men konstruerandet ser aldrig likadant ut. Detta är en fantastisk lösning, även för vår verksamhet. Det är så perfekt det kan bli!

Personalen på Sundbergs Smide är rutinerad och van vid att ta emot elever, och även medarbetarna på företaget får mycket ut av att ha lärlingar på arbetsplatsen.

– Personalen frågar till och med om de får ta med sig elever för att de vill ha en hjälpande hand, säger Jimmy Wendin.

Vad får eleverna göra på APL hos er?

– De får göra allt mellan himmel och jord, de får pröva på allt. Det är svetsrelaterad verksamhet: att öva på att skära med gas, håltagning, följa ritningar, ritningsövningar. Allt som har med svets, håltagning och kapning i metall att göra får de pyssla med.

Viktigt att ta för sig

Ambitiösa, engagerade och duktiga är ord som beskriver eleverna på Yrkesgymnasiet, enligt Jimmy Wendin. Och med rätt attityd finns det inga gränser för hur långt de kan gå.

– Vi försöker mata i dem att det är er utbildning, så ta för er. Det är ni som ska få ut något av att vara här. Visa framfötterna så kan ni gå långt, säger han.

Jimmy Wendin och hans kollegor ser det som deras ansvar att ta in och hjälpa till att utbilda morgondagens yrkesproffs.

– Om vi vill ha kompetens inom yrket måste vi ta vara på dem som är färska och ge dem en chans att få erfarenhet. Det är ett ansvar vi har att ge dem erfarenhet, för det är en förutsättning för att komma in på arbetsmarknaden, säger Wendin.

Yrkesgymnasiet + Sundbergs Smide = sant!

Tidigare har Sundbergs Smide även tagit in elever från andra skolor, men på senare år har samarbetet med Yrkesgymnasiet vuxit så starkt att företaget nu enbart tar in elever från YG. Detta är mycket tack vare engagemanget från Yrkesgymnasiets personal.

– Det finns ett ovanligt gott engagemang från Yrkesgymnasiet Gävle, vilket är en förutsättning för att samarbetet ska bli så här bra. Studie- och yrkesvägledare och lärare är engagerade i eleverna och de kommer hit och besöker arbetsplatsen, vilket gör att vi får en bra relation. En eloge till Yrkesgymnasiet, säger Wendin.

Sundbergs Smide har anställt flera Yrkesgymnasiet-lärlingar som sommarjobbare, och en tidigare elev har även fått fast anställning – ett bevis på att lärlingskonceptet fungerar.

– Vi tror på konceptet, säger Jimmy Wendin.