Abodi fick jobb på sin APL-plats – nu renoverar han stadsteatern

Abodi Al Qut gjorde avtryck på sin APL-plats till den grad att han blev anställd direkt efter studenten. I dag jobbar han fortfarande på företaget, där han bland annat får vara med och renovera Malmö stadsteater.

Abodi, eller Abbe som han kallas, pluggade El- och energiprogrammet på Yrkesymnasiet Malmö och tog studenten sommaren 2021. Under hälften av årskurs 2 och hela sista gymnasieåret hade han arbetsplatsförlagt lärande (APL) på CaanEl AB, och direkt efter studentfirandet byttes studentmössan och kostymen ut mot företagets arbetskläder.

– Jag fick en tillsvidareanställning direkt efter studenten. Vi håller på med el, tele och säkerhet, men jag jobbar med el, säger Abodi.

I skrivande stund är han och CaanEl AB med i renoveringen av Malmö stadsteater samt byggnationen av ett nytt café. Inga pjåkiga projekt direkt.

Mammas tips ledde till Yrkesgymnasiet

Abodi är väldigt nöjd med att ha gått på Yrkesgymnasiet – inte minst eftersom han fått tillbringa mer än halva utbildningstiden på riktiga arbetsplatser i form av APL.

– Med hjälp av den stora mängden praktik har jag lärt mig mycket ute på arbetsplatsen. Jag har kollat med andra lärlingar på olika skolor och jag har känt att jag kan mycket mer för att jag har mer erfarenhet från praktiken, berättar han.

Att Abodi gav sig in i just elbranschen kan Malmö stadsteater samt alla tidigare och kommande projekt tacka hans mamma för.

– Jag har alltid haft ett stort intresse för teknik och el, men det var morsans idé att jag skulle bli elektriker. Därför ville jag prova på det och sedan har jag blivit kvar i yrket, säger han.

Vad skulle du säga till alla nior som står inför gymnasievalet nu?

– Yrkesgymnasiet är den bästa skolan när det gäller mängden praktik och erfarenheter ute på arbetsplatsen.