Elever berättar

Abd-Alsalam pendlar fyra timmar varje dag – “Aldrig haft tanken på att byta skola”

Abd-Alsalam Mnawakh åker både buss och tåg till Yrkesgymnasiet i Malmö varje dag. Resan tar cirka två timmar enkelväg, alltså fyra timmar per dag. Tungt? Ja. Värt? Absolut. – När jag är i skolan eller på praktik inser jag att alla jag träffar förtjänar pendlingen, säger han.

Abd-Alsalam, eller Abbe som han kallas, går årskurs 2 på vård- och omsorgsprogrammet på Yrkesgymnasiet i Malmö. När det var dags för gymnasieval för några år sedan stod han, som alla andra, vid ett vägskäl. Skulle han göra det bekvämt för sig och gå i sina kompisars fotspår eller följa sitt hjärta? För Abbe var valet självklart.

– Jag kunde ha kört på det som alla mina klasskamrater gjorde, men jag bestämde mig för att ändå testa på ett annat ställe. Jag fick höra om att Yrkesgymnasiet hade en lärlingsutbildning och kom hit på skuggning tillsammans med en kompis. Jag trivdes bra, lärarna var snälla och välkomnade mig på ett riktigt trevligt sätt. Det var en av de trevligaste atmosfärerna jag hade varit i, säger han.

Att valet föll på just Yrkesgymnasiet handlade till mångt och mycket om skolans koncept med lärlingsutbildningar, vilket innebär att eleverna är på APL (arbetsplatsförlagt lärande) mer än halva gymnasietiden.

– Detta är rätt ställe för mig eftersom det är en lärlingsutbildning. Jag lär mig enklare genom att göra praktiska saker, säger Abbe.

Läkarstudier är målet

Abbe är märkbart målmedveten, vilket driver honom att pendla flera timmar varje dag, trots att det finns gymnasieskolor betydligt närmare hans hem. Abbe har också siktet tydligt inställt på vad som händer efter studenten – han ska bli läkare i Dubai.

– Jag kan endast uppnå mina mål ifall jag är på skolan som ger mig de allra bästa möjligheterna. Jag känner mig motiverad för jag vet att jag kommer närmare och närmare mina mål dag för dag, säger han.

Långa dagar inget problem

Dagarna blir föga förvånande väldigt långa för Abbe. Väckning tidigt på morgonen och hemkomst sent på kvällen är vardag för honom. Eftersom han har APL i vårdbranschen börjar hans arbetsdagar också ofta i arla morgonstund, vilket gör att han måste vakna ännu tidigare än vad som krävs en vanlig skoldag.

– Det är tufft ibland då man kommer hem vid sex-sju-tiden, man är väldigt trött. Men när jag tänker på hur mycket närmare mitt mål jag har kommit så glömmer jag bort hur trött jag blir. Fritiden är oviktig för mig – jag följer en mening som vi araber säger: “Jobba hårt i dag, vila i morgon”.

Det här är Abd-Alsalam

Namn: Abd-Alsalam Mnawakh

Smeknamn: Abbe

Ålder: 17 år

Bor i: Hässleholm och Kristianstad

Intressen: Läsa romaner och dikter

Gör om 10 år: “Avslutar min utbildning till hjärtkirurg. Samtidigt har jag aktier i ett av de viktigaste sjukhusen i Dubai. Jag är välutbildad och stolt över mig själv.”

Bästa med Yrkesgymnasiet: “Lärlingsutbildningen, vilket innebär att 50 % är praktik, vilket innebär mer arbetslivserfarenhet. Något som också är viktigt är att elever ofta får sitt första jobb efter studenten på en av sina praktikplatser.”

Till vem skulle du rekommendera Yrkesgymnasiet? “Jag rekommenderar Yrkesgymnasiet till alla som gillar att göra saker i stället för att bara sitta och läsa och skriva, och till alla som lätt kan bli trötta på skolan.”