Nytt metodrum tar förskolan in i skolan

Från ett traditionellt klassrum med bord och stolar till ett kreativt rum som andas förskola och fritidsverksamhet. Yrkesgymnasiet Malmö gör ny satsning på en verklighetsnära skolmiljö. Nu börjar Barn- och fritidsprogrammets nya metodrum ta form.

Att Yrkesgymnasiet fokuserar på verklighetsnära lärande – såväl med APL på riktiga arbetsplatser som i undervisningen på skolan – är ingen hemlighet. För att ta den sistnämnda punkten till ytterligare en nivå har Yrkesgymnasiet i Malmö gjort en satsning och förvandlat ett traditionellt klassrum med bord och stolar till ett modernt metodrum.

Tanken är att rummet ska spegla en förskole- och fritidsmiljö samt innehålla liknande redskap och utrustning, för att eleverna på Barn- och fritidsprogrammet ska kunna ha diverse praktiska övningar och aktiviteter i en så verklighetsnära miljö som möjligt.

– Här ska vi kunna ha samlingar, måla, skapa och koppla vad det innebär med barns lärande och utveckling, ha böcker och lära oss hur vi läser böcker i förskolan, säger Susanna Vidstrand, yrkeslärare på Barn- och fritidsprogrammet.

Elever med och förvandlar

Elever på skolan har fått vara med och bygga upp rummet. Därefter har de nya utrymmena fyllts med diverse utrustning: bland annat papper, målarfärg, pärlplattor, pärlor, en robot som man kan träna programmering med samt luppar som kan användas för att titta på djur och natur.

– Vi ska ha lite möblemang till, vilket bara är basen, sedan börjar allt det roliga: att skaffa material till samlingar och aktiviteter, säger Susanna gåendes och pekandes mot en av väggarna i lokalen och fortsätter:

– Här ska vi ha en dokumentationsvägg som man har både på förskolor och skolor. Här kommer eleverna att få printa ut bilder på vad de har sett och gjort ute på APL, så kan man se lite vad ettorna, tvåorna och treorna fokuserar på. Sedan kommer vi att samla material så vi kan ha samlingar med olika syften; nu ska vi visa hur man kan ha en samling med fokus på språk eller hur vi kan ha en samling som stärker barns matematiska förmågor, berättar hon innan kollegan Karin Werholt, även hon yrkeslärare på Barn- och fritidsprogrammet, tillägger:

– Vi kan konkret visa vad det är vi gör. Vad är det i just detta som främjar språket till exempel?

Karin Werholt och Susanna Vidstrand, yrkeslärare på Barn- och fritidsprogrammet på Yrkesgymnasiet Malmö, ser fram emot att få börja använda det nya metodrummet.