Klimatförändringarna skapar nya jobb – dessa yrken ska du som är grön satsa på

Den globala uppvärmningen och klimatförändringarna får flera negativa följder. Samtidigt uppkommer allt fler jobbmöjligheter som ska stoppa denna dystra utveckling. Och goda nyheter: Yrkesgymnasiet förbereder dig för flera av dessa jobb.

Omställningen mot en klimatsmartare värld pågår för fullt, vilket för med sig flera nya jobbmöjligheter. Arbetsförmedlingen har scoutat arbetsmarknaden och sammanställt en lista på 9 yrken som kommer att efterfrågas i framtiden. Spana in alla yrken och hur Yrkesgymnasiet kan hjälpa dig på vägen dit!

1. VVS-montör

VVS-montörer ser till att fastigheter har tillgång till värme och vatten. Vanliga arbetsuppgifter är att koppla rör och utföra reparationer. Kort sagt ser du till att allt flyter på i hem och hus.

Och det bästa av allt? Efter VVS- och fastighetsprogrammet kan du ge dig rakt ut i detta eftertraktade jobb.

2. Ventilationsmontör

Liksom till VVS-montör kan du utbilda dig till ventilationsmontör på VVS- och fastighetsprogrammet. I yrket ser du till att allt från bostäder och kontor till butiker och sjukhus har behagligt inomhusklimat.

3. Installations- och serviceelektriker

Elbranschen blir allt större och ger allt fler arbetsuppgifter och jobb: exempelvis installations- och serviceelektriker. En elektriker gör olika installationer, drar ledningar och monterar elcentraler. Och mycket mer.

Om du vill bli det då? Ja, då ska du gå El- och energiprogrammet och vips kan du börja jobba som installations- och serviceelektriker!

4. Isoleringsmontör

Som isoleringsmontör jobbar du med att isolera VVS-anläggningar för att dämpa buller, förhindra bränder och hålla energiförbrukningen låg.

Som du kanske gissat är VVS- och fastighetsprogrammet rätt steg för dig som vill ta dig an detta framtidsyrke! Efter tre år på utbildningen får du börja jobba som lärling, och efter ett år som lärling kan du göra ett branschprov för att bli certifierad isoleringsmontör.

5. Solcellsmontör

Solceller blir allt vanligare för att generera el, både till privata hem och större fastigheter, vilket för med sig goda jobbmöjligheter. Som solcellsmontör installerar du solceller – ofta på tak, fasader eller i stora parker. Arbetet utförs utomhus och ofta på höga höjder.

Låter det som ett yrke för dig? Spana in vårt El- och energiprogram, Bygg- och anläggningsprogram eller VVS- och fastighetsprogram som ger dig en bra grund att stå på. Därefter kan du bli solcellsmontör exempelvis på komvux eller yrkeshögskola.

6. Drifttekniker

Som drifttekniker styr, övervakar, underhåller och reparerar du anläggningar som producerar elektricitet och värme.

För att bli drifttekniker är det bra att gå El- och energiprogrammet, som ger dig en stabil bas och goda kunskaper inom fältet. För att få spetskompetens inom driftteknik kan du utbilda dig på yrkeshögskola.

7. Distributionselektriker

En distributionselektriker arbetar med att installera, underhålla och reparera distributionsnät – exempelvis på kraftledningar och elstolpar. Kort sagt ser du till att dina medmänniskor har tillgång till el.

El- och energiprogrammet ger dig en bra bas även för detta jobb. Efter studenten kan du leta dig till yrkeshögskola eller komvux för att kirra titeln som distributionselektriker.

8. Vindkrafttekniker

Finns det något som andas framtid lika mycket som förnybar energi? Vindkraft är en av de snabbast växande energikällorna både i Sverige och världen. Som vindkrafttekniker jobbar du på hög höjd med att underhålla kraftverken.

Ofta krävs en vidareutbildning för att jobba inom detta yrke, men en svårslagen grund får du på El- och energiprogrammet.

9. Miljövårdsyrken

Det finns olika typer av miljövårdsyrken, men den gemensamma nämnaren är att förebygga och minska påverkan på miljön. Inom denna bransch jobbar du helt enkelt för en hållbar värld – till exempel genom att kontrollera luft, vatten och utsläpp.

För att jobba med ett miljövårdsyrke behöver du gå en högskole- eller universitetsutbildning. På Yrkesgymnasiet får du grundläggande högskolebehörighet, vilket öppnar dörrarna även för detta yrke.

Vill du kirra ett framtidsjobb? Gör en intresseanmälan till Yrkesgymnasiet här!