Vårt koncept

Det här är Yrkesgymnasiet

På Yrkesgymnasiet behöver du inte vänta 3 år på att få börja din yrkeskarriär.

Hos oss får du lära dig ett yrke genom att testa det på riktigt – här är mer än hälften av din studietid på en arbetsplats. På så sätt kan du lära dig ditt yrke, få viktig erfarenhet och goda kontakter. Hos oss är det helt enkelt mindre snack, mer verkstad. Och den tid som du är i skolan ser vi till att du trivs och får en bra grund i din utbildning.

Tack vare detta upplägg får 9/10 av våra elever  jobb direkt efter studenten inom sitt valda yrke, och många har dessutom extrajobb under gymnasietiden. Yrkesgymnasiet ger dig helt enkelt bästa möjliga förutsättningar att snabbt komma ut på arbetsmarknaden efter studenten.

Vill du också börja bygga din framtid nu i stället för att vänta 3 år till?

Yrkesgymnasiet grundades år 2009 och finns i dag på 19 orter runtom i landet.
> 50 %
Hos oss är mer än 50 % av din studietid på praktik (APL).
Vi ger dig startpaket till körkort eller en internationell studieresa.
av våra elever har en lärlingsplats.
Från och med höstterminen 2023 ingår de kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet i programstrukturen för alla yrkesprogram.
+++++
9/10 av våra elever får jobb direkt efter gymnasiet!

Så här fördelas din gymnasietid:

Lärling

Mer än hälften av din skoltid är förlagd på en arbetsplats. Där lär du dig ett yrke på riktigt. Ibland har du själv möjlighet att påverka valet av arbetsplats utifrån dina intressen.

Gymnasiegemensamma ämnen

Du läser gymnasiegemensamma ämnen såsom svenska, engelska och matematik. Alla ämnen är dock anpassade till ditt yrkesval; går du exempelvis Bygg- och anläggningsprogrammet har du byggmatte.

Yrkesämnen

Du läser ämnen som hör till ditt yrkesval – exempelvis läser frisörer entreprenörskap. Största delen av dessa poäng tillgodogör du dig ute på din arbetsplats.

Eleven Cecilia på Yrkesgymnasiet

APL lockade Cecilia till Yrkesgymnasiet

Cecilia Berggren var inte taggad på att sitta i skolbänken i tre år till efter grundskolan. Därför valde hon Yrkesgymnasiet, där hon får vara på en arbetsplats mer än halva gymnasietiden.
 – Det kändes självklart att välja Yrkesgymnasiet då det är mest praktik här, säger hon.

Cecilia Berggren går Bygg- och anläggningsprogrammet och har fullt fokus på att suga in så mycket kunskap som möjligt för att bli ett renodlat yrkesproffs, ta studenten och kirra en anställning som husbyggare.

Det var arbetsplatsförlagt lärande som lockade Cecilia till Yrkesgymnasiet, och under hennes år på skolan har hon haft möjlighet att ha APL både på en stor och en liten byggfirma – något som gett henne goda och varierande erfarenheter inför arbetslivet.

– APL är roligt, jag har varit på två arbetsplatser och det har varit utmärkt. Jag har haft bra kollegor, vi har haft roligt och kunnat skämta med varandra, säger hon.

Utöver APL är lärarna på skolan och den goda relationen mellan eleverna och lärarna något Cecilia värdesätter lite extra med Yrkesgymnasiet.

– Lärarna är väldigt hjälpsamma och om man säger att man inte förstår så försöker de verkligen hjälpa en, säger hon.

Vara i skolan eller på APL?
APL.
Plugga vidare efter gymnasiet eller börja jobba direkt?
Jobba direkt.
Driva eget företag eller vara anställd?
Vara anställd.
Fler funderingar?

Mer från Yrkesgymnasiet

VILL DU BESÖKA OSS?

Jag vill hälsa på!

Du som går i nian har möjlighet att vara Elev för en dag hos oss – då kan du se om vi är skolan för dig och träffa våra elever. Klicka i formuläret så hörs vi!
Intresseanmälan
Tack för att du kontaktar oss! Vi hör av oss :-)
Oj! Något blev fel. Försök igen.
Ale
Vård- och omsorgsprogrammet
HAR DU FRÅGOR?

Jag vill veta mer!

Vill du veta mer om hur det är att gå på Yrkesgymnasiet? Skicka in en intresseanmälan – vi svarar på alla dina frågor!
Intresseanmälan
Tack för att du kontaktar oss! Vi hör av oss :-)
Oj! Något blev fel. Försök igen.
LÄS I LUGN OCH RO

Öppet hus

Ta chansen att besöka oss på Öppet hus! Kolla in sidan för den skola du är intresserad av i menyn. Där hittar du datum för nästa öppet hus och annat skoj!