Hur är det att gå hos oss?

Att vara elev på Yrkesgymnasiet

På Yrkesgymnasiet blir du anställningsbar.  Du får lära dig ditt framtida yrke samtidigt som du utvecklar de egenskaper som du behöver för att lyckas på arbetsmarknaden. Här kan du läsa mer om hur det är att vara elev på Yrkesgymnasiet!

Två tjejer som mekar i en bil
Lär dig ett yrke – på riktigt

Mer än hälften av din skoltid är förlagd på en arbetsplats, där du får lära dig ett yrke genom att arbeta praktiskt. Ibland har du själv möjlighet att påverka valet av arbetsplats utifrån dina intressen.

”När jag fick höra om Yrkesgymnasiets koncept tyckte jag att det lät helt underbart med all praktik. Upplägget passar mig perfekt!”
– Ivan Lindegren, Fordons- och transportprogrammet
Två kvinliga elever på Yrkesgymnasiet
Startpaket för körkort eller utbildningsresa

För att ge dig bästa möjliga förutsättningar för framtiden får du ett startpaket för körkort eller en utbildningsresa.

En lärare på Yrkesgymnasiet hjälper två elever vid en laptop
Högskolebehörighet

Från och med höstterminen 2023 ingår de kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet i programstrukturen för alla yrkesprogram.

Två kvinnliga elever vid en laptop
Digitala verktyg

Som elev på Yrkesgymnasiet får du låna en egen bärbar dator. Vi arbetar i Office 365 och har en portal på nätet, Progress, som är ett virtuellt klassrum. Där finns all information du behöver i skolan samlad. Tack vare det behöver du aldrig vara orolig för att du har glömt något, oavsett om du är på skolan eller på din APL-plats.

Tre elever i skyddskläder
En skola att trivas på

Vi har mindre skolor för att du som elev ska få bättre kvalitet på din utbildning och känna dig som en i gänget. Här träffar du likasinnade människor som delar ditt yrkesintresse, vilket ofta leder till många nya vänner.

Hur är det egentligen att gå på Yrkesgymnasiet?

Våra elever berättar

Oskar växte genom lärlingskonceptet

Oskar Hennström går årskurs två på el-och energiprogrammet på Yrkesgymnasiet i Västerås. – Han var omotiverad att gå i skolan innan gymnasiet, men har nu blivit vår ”varumärkesbärare” där han är mycket aktiv i skolans marknadsteam, har fina betyg och är duktig inom yrket med fina vitsord på APL, säger Frida Beijbom, rektor.
February
Miniatyrbild till nyhetsinlägget

Eleven: Kul att få lära upp andra praktikanter

Kevin går tredje året på Hantverksprogrammet på Yrkesgymnasiet i Göteborg.
February
Miniatyrbild till nyhetsinlägget

Elevens tips: Lås dig inte vid en skola

Kasper går tredje året på Barn-och fritidsprogram på Yrkesgymnasiet i Borås. Han gör praktik på Tingvallaskolan, där han har varit sedan första året. Här trivs han väldigt bra och har faktiskt gått på skolan själv!
January
"
Det bästa med YG är att man inte tröttnar; när du blir trött på att sitta i ett klassrum och ha lektioner så börjar praktiken om igen. Det blir en perfekt kombination.
GAREEN MOHAMED
"
En person kan ha jättefina betyg men ändå ha det svårt i arbetslivet. Genom APL på YG har jag fått lära mig hur det går till på ett riktigt jobb.
TINDRA PETTERSSON
"
Det bästa med att gå på Yrkesgymnasiet är att du får en bra balans mellan skola och praktik, du hinner sakna skolan när du är på praktik och tvärtom.
ELLA AXMAN
Två elever vid en laptop

Yrkesgymnasiet i samhället

Vi vill ge tillbaka till samhället på alla sätt vi kan. Exempelvis genom att bygga en lekstuga till välgörenhetsändamål eller hjälpa vården när det behövs. Ingen kan göra allt, men alla kan göra någonting. På Yrkesgymnasiet blir eleverna engagerade samhällsmedborgare.
Två elever vid en laptop

Elevfonden

Elevfonden instiftades av Yrkesgymnasiet när företag valde att efterskänka sina lärlingsbidrag. Fonden har expanderat intensivt med åren och sätter nu guldkant på elevernas utbildning genom att möjliggöra projekt och satsningar som annars skulle vara svåra att genomföra.
Elektriker
Rörmontör / Fastighetsskötare / Ventilationstekniker
Undersköterska
Kock / Servitör / Servitris
Svetsare / Maskinoperatör
Hotellreceptionist / Reseguide
Frisör / Barberare / Hår- och makeupstylist
Säljare / Kommunikatör
Fordonstekniker / Yrkeschaufför
Byggnadsarbetare / Målare
Bli en ledstjärna för dem som behöver dig
Fler funderingar?

Mer från Yrkesgymnasiet

Vill du besöka oss?

Jag vill hälsa på!

Du som går i nian har möjlighet att vara Elev för en dag hos oss – då kan du se om vi är skolan för dig och träffa våra elever. Klicka i formuläret så hörs vi!
Tack för att du kontaktar oss! Vi hör av oss :-)
Oj! Något blev fel. Försök igen.
Ale
Vård- och omsorgsprogrammet
Har du frågor?

Jag vill veta mer!

Vill du veta mer om hur det är att gå på Yrkesgymnasiet? Skicka in en intresseanmälan – vi svarar på alla dina frågor!
Tack för att du kontaktar oss! Vi hör av oss :-)
Oj! Något blev fel. Försök igen.
Besök våra skolor!

Öppet hus

Ta chansen att besöka oss på Öppet hus! Kolla in sidan för den skola du är intresserad av i menyn. Där hittar du datum för nästa öppet hus och annat skoj!