Så fick Mortaza ett jobb – innan studenten

”Vad ska du göra efter studenten?” Det är en fråga som många studenter får just nu. Men en elev som vet precis vad som händer efter gymnasiet är Mortaza Mohammadi. Han har nämligen fått jobb på sin APL-plats som han har fått genom Yrkesgymnasiet i Malmö.

Det är inte alltid helt lätt att komma in på arbetsmarknaden, något som många ungdomar kan vittna om. Men de som väljer ett lärlingsprogram på Yrkesgymnasiet har ett försprång: Här är mer än hälften av studietiden ute på en arbetsplats, vilket ökar chansen till jobb avsevärt.

Någon som själv varit med om fördelarna med att vara lärling är Mortaza Mohammadi. Han går el- och energiprogrammet på Yrkesgymnasiet i Malmö och stortrivs med sitt val.

– Det är bra med all praktik! Det är bättre att gå ut och lära sig i verkligheten än att bara sitta i skolan, säger Mortaza om skolan.

Fick jobb efter två månader

Mortaza har älskat att jobba på sin praktikplats hos Lambertsson i Lund, ett företag som ordnar tillfällig el på byggplatser. Så pass mycket att han brukar vara först på plats varje dag.

– De sa till mig efter den första veckan att jag var den enda praktikanten som har kommit tidigare än de som öppnar! Jag har haft APL där i snart fyra månader. Efter den andra månaden fick jag jobbet, säger Mortaza och ler stort.

Oj, det gick snabbt för dig att få jobb! Hur lyckades du med det?

– Man måste visa intresse på praktiken och att du vill jobba. Följ reglerna, lyssna på handledaren och kom i tid. Ställ alltid frågor när du inte vet något. Och använd absolut inte telefonen under arbetstid.

Vad tycker du om Yrkesgymnasiet som skola?

– Det finns många positiva saker att säga som skolan! Alla lärare som jobbar här är riktigt trevliga mot alla och det är bra med all praktik.

Hur känns det att gå ut och inte ha skola längre?

– Det känns så bra! En sak kan jag säga: Det går inte att leva på CSN-pengar, så det ska bli roligt att börja jobba.

Namn: Mortaza Mohammadi

Program: El- och energiprogrammet

Årskurs: 3

Varför ska man välja Yrkesgymnasiet?

– På grund av all praktik man får ha här!