Jubileum gånger fyra när Yrkesgymnasiet Gävle firar 10 år

I år fyller Yrkesgymnasiet Gävle 10 år. Utöver skolan firar tre pedagoger också tioårsjubileum, efter att ha varit med på resan sedan dag ett. Vi passade på att ta en pratstund med dessa eldsjälar om jubileet.

Niclas Nordström, Lars Eriksson och Marcos Améztegui. Så heter några av hjältarna som utbildar morgondagens yrkesproffs. Denna trio har varit med sedan Yrkesgymnasiet i Gävle slog upp portarna första gången för tio år sedan.

– Det känns jätteroligt att ha fått vara med och bygga upp vår skola från grunden. Skolan har ju också varit med och byggt min lärarroll så vi har haft ett fint samspel dessa år, säger Niclas Nordström, lärare på VVS-programmet, och syftar på sitt tidigare yrkesliv.

Han jobbade nämligen som VVS-montör i tio år innan hans lärarkarriär tog fart. Det var hans pappa, som då jobbade som yrkeslärare inom vård, som såg att Yrkesgymnasiet sökte personal och uppmanade Niclas att ansöka. Något som han inte har ångrat.

– Förväntningarna var att lära ut yrket, men redan efter ett tag förstod man att läraryrket är mer än att bara lära ut. Att motivera och inspirera eleverna är det verkliga jobbet många gånger, säger Niclas.

Och Niclas och hans kollegor har minsann lyckats med att såväl inspirera och motivera som förbereda eleverna för arbetslivet.

– Det roligaste har varit att få släppa iväg så många duktiga VVS-are som man nu ser över hela stan i sina servicebilar, säger han.

“Skolan blev som ens barn”

Innan karriären på Yrkesgymnasiet arbetade Lars, i likhet med Niclas, praktiskt med yrket som han sedermera kom att bli lärare inom. Lars jobbade som servicetekniker på en bilhandel i Gävle, där han även höll digitala utbildningar. Det var dessa utbildningar som gav honom blodad tand för undervisning, och när Yrkesgymnasiet Gävle sökte personal fick Lars jobbet som yrkeslärare på Fordonsprogrammet – ett jobb han haft sedan dess.

– Det var spännande att få vara med och starta upp en helt ny skola från grunden och den blev sedan som ens eget barn på något sätt som man vill fortsätta att utveckla och vårda, säger han.

”Vi hade möjlighet att skapa vår egen skolkultur”

Marcos Améztegui är en man med många stränga på sin lyra. För tillfället undervisar han inom idrott och hälsa, svenska och samhällskunskap, och är dessutom förstelärare med inriktning på ämnesintegrering. Tidigare har han också varit förstelärare inom internationalisering, vilket bland annat har lett till flera turer till Sicilien där elever har haft utlandspraktik, berättar han. Utöver detta har han även haft en del administrativa uppgifter. Men hur hamnade Marcos på Yrkesgymnasiet i Gävle?

– Yrkesgymnasiet öppnade precis efter att jag hade tagit min lärarexamen så timingen var perfekt. Det som lockade med just den här skolan var att jag fick chansen att vara med och bygga upp skolan från grunden. Det fanns inga gamla invanda arbetssätt som vi var tvungna att anpassa oss efter utan vi hade möjligheten att skapa vår egen kultur på skolan, säger Marcos.

Hur har då skolan förändrats under det senaste seklet? En del, men det viktigaste finns kvar: den familjära och trygga känslan, vittnar trion Niclas, Lars och Marcos om.

– Yrkesgymnasiet i Gävle är en hemtrevlig skola med bra stämning. Jag tycker vi är bra på att bygga relationer med eleverna, och en bra relation med eleverna gör att man kan jobba åt samma håll och utvecklas, säger Lars och får medhåll av Marcos:

– Vi har växt från att vara en liten uppstickare till att vara ett självklart val för de elever som vill läsa en lärlingsutbildning. Men det är fortfarande en liten, familjär skola där det är lätt att skapa bra relationer till alla elever.