Henrik Höglind är Yrkesgymnasiet i Borås nya svensklärare

Möt Yrkesgymnasiet Borås nya svensklärare, Henrik Höglund! Han har med sig nästan 20 års erfarenhet av att arbeta som lärare och ser fram emot att sätta igång med arbetet på skolan.

– Det känns nu både spännande och utvecklande att få att få börja arbeta som svensklärare på Yrkesgymnasiet i Borås. Närmast kommer jag från vuxenutbildningen, där jag har arbetat med språkundervisning för elever som läser till svetsare, CNC-operatörer, barnskötare och butikssäljare, säger Henrik om det nya uppdraget.

– Jag kommer att arbeta för att skapa en seriös, men ändå avslappnad lärandemiljö på mina svensklektioner, så att negativa prestationstankar inte står i vägen för lärandet. Tilltron till elevens egna förmåga är också centralt för mig och jag vill att mina elever ska lära sig att ta ett personligt ansvar för sitt eget lärande. Men att lära sig något nytt kommer sällan som ett brev på posten, utan kräver ofta både ambition, uthållighet och tillgång till rätt verktyg.

Vem är du när du inte jobbar som lärare?

– På fritiden gillar jag att vara i naturen och har inget emot av att arbeta i skogen med motorsåg och röjsåg. Jag har ett språkintresse, vilket kanske inte är så förvånande, och för ett år sedan gick jag en nybörjarkurs i vietnamesiska. Jag betraktar mig själv som en hobbyornitolog som gillar att titta på Formel 1, men också som en social enstöring som har stort kulturintresse och som tycker om att kombinera mat och dryck.

Lär känna Henrik – Fem snabba frågor

Mercedes eller Volvo?

– Volvo alla dagar i veckan. Pappa har alltid kört Volvo, så jag misstänker att det är genetiskt.

Kaffe eller te?

– Te, även om en svart kopp kaffe också kan slinka ner ibland.

Skidsemester eller solsemester?

– Just nu, solsemester. Jag gillar att resa och nu var det längesedan jag kom utanför Sveriges gränser. Att snart få hälsa på mina vänner i Vietnam skulle vara fantastiskt, men Covid-19 sätter än så länge stopp för det. I år blir det “hemester”.

Födelsedag eller julafton?

– Det är ju nästan samma sak för mig – det skiljer bara tre dagar. Men låt säga födelsedag. Det är ju trots allt “min” dag och jag får bestämma lite mer, haha!

Lärarmöte eller lektion?

– Lektion såklart! Vem vill sitta och mögla bort på ett möte?