Byggelever lade grunden för internationell festival

Internationell designfestival + Yrkesgymnasiets byggelever = sant. Detta är en ekvation som stämmer efter att några elever på Yrkesgymnasiet Malmö fick förtroendet att bygga scener och podier till Sweden Design Days.

Under våren 2022 fick tre elever som går årskurs 3 på Bygg- och anläggningsprogrammet på Yrkesgymnasiet Malmö möjligheten att lägga grunden för designfestivalen med besökare från hela världen. Festivalen, som innefattar utställningar och event inom design, arkitektur och konsthantverk, arrangerades på ett flertal platser i Malmö med basen vid Lokstallarna i Kirseberg. Det var här Yrkesgymnasiet-representanterna i form av byggelever och läraren Chris Nilsson höll till för att utföra sitt uppdrag.

Och det var inget litet projekt som Yrkesgymnasiet fick greppa tag i. Lokstallarna skulle bestå av över 6 000 m² utställningsyta och vara hem för större utställningar, invigningar och en livestudio.

Eleven Elias Holmgren och läraren Chris Nilsson.

Sweden Design Days arrangerades för första gången 2021 och redan då fick Yrkesgymnasiet frågan om att vara med och hjälpa till. Ett bra jobb senare fick skolan förtroende även detta år.

– Vi fick förfrågan för ett år sedan och då tackade vi ja till det. I fjol hade vi som uppgift att bygga en paviljong och i år har vi uppgiften att bygga scener och podier som utställningarna ska befinna sig på, säger Chris Nilsson.

I fyra dagar var eleverna på plats vid Lokstallarna och arbetade med sina konstverk – scenerna och podierna. Arbetet rullade på utan problem, enligt Chris Nilsson.

Vad är det roligaste med att vara med i ett så här stort projekt?

– Det är väl att eleverna här ska göra sitt gymnasiearbete, så vi ska sammanställa allt detta som vi har planerat, lagt upp och hur vi gör det till en färdig produkt, säger Chris.

Vill du också lära dig ditt framtida yrke genom att arbeta praktiskt? Ansök till Yrkesgymnasiet här!