Catharina och Torbjörn nominerade till Årets yrkeslärare

Yrkesgymnasiet filosofi är att genom arbetsplatsförlagt lärande och högklassig undervisning i skolan utbilda framtidens yrkesproffs. För det krävs bra lärare. Två bevis på detta är Torbjörn Nyman och Catharina Hellström, som nyligen nominerades till Årets yrkeslärare på Lärargalan.

Torbjörn Nyman är lärare på Hotell- och turismprogrammet på Yrkesgymnasiet Skarpnäck och Catharina Hellström på Försäljnings- och serviceprogrammet på skolan i Sollentuna. När nomineringarna inför årets upplaga av Lärargalan offentliggjordes var Torbjörn och Catharina två av de hyllade i kategorin Årets yrkeslärare.

– Det kändes fantastiskt och överväldigande. Det är verkligen en ära att bli erkänd för det arbete jag gör – lite som att få en high-five av eleverna – det värmer verkligen. Nomineringen är en bekräftelse på att mitt engagemang och arbete uppskattas. Det motiverar mig att fortsätta leverera högkvalitativ undervisning och stödja mina elever, säger Torbjörn Nyman.

– Jag blev stolt, glad och rörd. Det betyder mycket för mig. Nomineringen är ett kvitto på det jag jobbar för: att hjälpa alla utifrån deras behov samt relationsskapande, säger Catharina Hellström.

Det är nämligen elever som nominerar lärarna till Lärargalan. Därför känns det lite extra speciellt att bli uppmärksammade, berättar Torbjörn och Catharina.

– Att bli nominerad av mina elever är det mest meningsfulla erkännandet. Det visar att de ser och värdesätter mitt arbete, vilket är det bästa betyget jag kan få. Att de faktiskt tar sig tid att nominera mig, det är som att vinna priset redan där. De är ju de bästa betygsättarna, säger Torbjörn.

Verkligt lärande och relationsskapande framgångsfaktorer

Utöver att eleverna är lärling ute i arbetslivet mer än halva gymnasietiden lägger Yrkesgymnasiet vikt vid att undervisningen även i skolan ska ha en tydlig koppling till verkligheten. Det är just det som Torbjörn tror är hans framgångsfaktor.

– Det handlar om att göra lärandet levande och relevant för eleverna. Jag tror också att min passion för ämnet och mitt engagemang för varje elev skapar en positiv inlärningsmiljö. Att anpassa undervisningen efter elevernas behov och skapa en interaktiv och stödjande atmosfär är viktigt. De ska inte bara lära sig utan också ha kul medan de gör det, säger han.

Catharina, vad gör du speciellt som gör att eleverna gillar dig och din undervisning så mycket?

– Jag tror att min ”hemlighet” är att skapa relationer överallt och utgå från alla elevers olika behov och intressen. Det är viktigt att se alla och vara lyhörd. På mina lektioner försöker jag utgå från mina egna erfarenheter, och målet är att hålla varierande och intressanta lektioner. Enligt motiveringen skapar jag trygghet och hjälper eleverna utifrån deras behov, säger hon.

“Jag är djupt tacksam att få vara en del av Yrkesgymnasiets gemenskap. Att vara en del av det här lärarteamet och se eleverna växa är verkligen det bästa jobbet i världen.”
Torbjörn Nyman
Slutligen, varför är ni lärare på Yrkesgymnasiet?

– Det är en spännande miljö med många utmaningar. Jag älskar barn och ungdomar, att skapa relationer och känna att man gör något viktigt. Eleverna ger mig energi och glädje, säger Catharina.

– Det ger mig möjligheten att vägleda och forma nästa generations yrkesutövare. Jag tror på kraften av praktisk utbildning och dess förmåga att förbereda eleverna för sina framtida karriärer. Att kunna vara en del av att förbereda dessa unga för verkliga jobb är som att vara med och bygga framtidens stjärnor. Det är riktigt tillfredsställande, säger Torbjörn.

Vill du gå på en skola med lärare i toppklass? Gör en intresseanmälan till Yrkesgymnasiet här!